برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی مهدویت

برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی مهدویت

دوشنبه, ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸

همایش بین المللی دکترین مهدویت یکی از اصلی ترین همایش های مرتبط با موضوع امام مهدی علیه السلام است که هر ساله به همت مؤسسه آینده روشن و همکاری مراکز علمی در ایام نیمه شعبان برگزار می گردد. برگزاری همایش های علمی، یکی از بسترهای بروز و نمود همکاری های علمی دانشگاه معارف اسلامی با سایر مراکز است که می تواند زمینه مناسبی برای ارتقاء سطح علمی مقالات فراهم آورد و فرصت مغتنمی برای کسب تجربه بیشتر دانشجویان و عرضه آثار پژوهشی ایشان به شمار آید.

پانزدهمین همایش دکترین مهدویت، با همکاری دانشگاه معارف اسلامی و با حضور معاونان محترم آموزشی و پژوهشی دانشگاه، جمعی از اعضای محترم هیئت علمی، اساتید محترم و جمعی از دانشجویان گرامی در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ در مدرسه امام خمینی ره  برگزار گردید.

دانشگاه معارف اسلامی در دو عرصه علمی و اجرایی نقش شایانی در برگزاری همایش مذکور داشته است.

در عرصه علمی از میان ۱۴ مقاله ارسالی، ۵ مقاله به شرح ذیل در کمیسیون های مختلف همایش توسط نویسندگان محترم مقالات ارائه گردید:

  عنوان مقاله ارائه کننده توضیحات
۱ بازپژوهی ارتباط انتظار فرج با اصل قرآنی حرمت یأس از روح الله علی خانی

(دانشجو دکتری)

مقاله مشترک با ریاست محترم دانشگاه حجت الاسلام دکتر شاکری
۲ تکلیف گریزی معنویت های سکولار و نقد آن با تاکید بر تکلیف مداری منتظران دکتر غلامحسین گرامی

معاون محترم آموزش و عضو هیئت علمی

 مقاله مشترک با خانم الهه فیروزی
۳ «انتظار مطلوب»، رهاورد تعامل عقل و احساس؛ نقدی بر رویکرد احساسی در مسئله مهدویت زهرا عواطفی

دانشجوی دکتری گرایش اخلاق اسلامی

مقاله مشترک با دکتر فلاح

مدیر پژوهشی گروه اخلاق اسلامی

۴ چالش استعجال در آخر الزمان در آینه قرآن و روایات (ویژگی ها، آسیب ها و راهکارهای مواجهه با آن) آمنه قریب دوست

(دانشجوی ارشد گرایش آشنایی با منابع اسلامی)

 

مقاله مشترک با حجت الاسلام دکتر منصوری

مدیر پژوهشی گروه معارف قرآن و حدیث

۵ آسیب­ شناسی جریان شریعت­گرای سنتی در مواجهه با روایات منع قیام در عصر غیبت دکتر ابوذر رجبی عضو هیئت علمی

 

 

همچنین یک مقاله از مقالات ارسالی، در فصلنامه مشرق موعود شماره ۴۹ (نشریه ویژه همایش پانزدهم) چاپ شد و سایر مقالات ارزیابی شده، در شمارگان آتی فصلنامه مشرق موعود و پژوهش های مهدوی به زیور چاپ آراسته خواهد گردید.

در عرصه اجرایی حجت الاسلام علی سراقی و آقای تقی محققی از کارمندان دانشگاه و حجج اسلام وحید ترکاشوند و محمد رسول اکبری از انجمن علمی دانشجویان گروه معارف قرآن و حدیث تلاشی خالصانه و مجدانه در برگزاری هر چه بهتر همایش داشته اند. همچنین آقای سید محمد هادی موسوی نسب با کاربست هنر عکاسی جلوه های نابی را از این رخداد علمی به یادگار نهاد و در انعکاس اخبار همایش نقش بسزایی ایفا نمود که از زحمات همه این عزیزان قدردانی می نماییم.

همچنین از ریاست محترم دانشگاه که هماره حامی مشارکت دانشگاه معارف اسلامی در عرصه های علمی و همایش های ملی و بین المللی است و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی منصوری که به عنوان نماینده دانشگاه در سه دوره همایش با مؤسسه آینده روشن ارتباط مستمر داشته اند  قدردانی می نماییم. از نویسندگان محترم که با تلاش علمی شان و از شرکت کنندگان در همایش که با حضورشان زینت بخش کمیسیون های تخصصی همایش بودند تشکر ویژه می نماییم.

امید آنکه این تلاش های علمی مرضی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی