جلد دهم مجموعه مقالات تاریخ و تمدن اسلامی با موضوع «تاریخ ایران و اسلام» منتشر شد.

جلد دهم مجموعه مقالات تاریخ و تمدن اسلامی با موضوع «تاریخ ایران و اسلام» منتشر شد.

سه شنبه, ۶ آذر, ۱۳۹۷

جلد دهم مجموعه مقالات تاریخ و تمدن اسلامی با عنوان «مجموعه مقالات تاریخ ایران و اسلام» به همت دکتر محمدحسین دانش­کیا و دکتر یدالله حاجی­زاده سامان یافته و پیش­روی شما بزرگواران است. در گردآوری مقالات در این جلد اهتمام بر آن بوده تا ابتدا با بررسی مجلات پژوهشی و تخصصی در زمینه تاریخ ایران و اسلام و مقالات ارائه‌شده در سمینارها، آن‌دسته از مقالاتی را که با سرفصل‌های دروس تاریخی و تمدنی معارف دانشگاه­ها همخوانی بیشتر داشته است یا به فهمِ بهتر این موضوع کمک می‌کند یا آگاهی از آنها برای مدرسان معارف اسلامی ضروری است و در کتاب‌های رایج، کمتر بدان­ها پرداخته شده است، استخراج شود و در اختیار اساتید محترم ارزیاب قرار داده شود و در صورت تأیید منتشر شود.

اگر بخواهیم نیم نگاهی به کتاب بیافکنیم باید این چنین افزود که در فصل اول این جستار با عنوان «وضعیت فرهنگی و تمدنی ایران قبل از اسلام» مهم­ترین مقالات عبارتند از: نقش روحانیون زرتشتی در ساختار جامعه ایران عصر ساسانی؛ اوضاع سیاسی مذهبی ایران در آستانه ظهور اسلام؛ رویارویی دیانت زرتشتی با اقلیت­های دینی در دوران ساسانیان؛ اختلافات دینی و زوال دولت ساسانی.

انتظار این است که اساتید محترم معارف بعد از مطالعه این فصل به دورنمایی برای تبیین فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران قبل از اسلام برسند.

در فصل دوم این جستار با عنوان «وضعیت فرهنگی و تمدنی ایران بعد از اسلام» با مقالاتی که در پی می­آید به فرجام رسیده است. این مقالات عبارتند از: آثار الباقیه و کتاب­سوزی خوارزم؛ پژوهشی درباره سوختن کتاب­های اسکندریه و ایران؛ تقارب اعراب به محیط ایرانی در دوران خلفاء عباسی؛ جامعه ایرانی در مواجهه با اعراب مسلمان؛ فروپاشی دولت ساسانی و گروش ایرانیان به اسلام؛ درآمدی بر صلح­نامه­های مسلمانان با ایرانیان در آغاز فتح ایران؛ نقد و بررسی سیر سقوط ساسانیان؛ اهل­ذمه در صدر اسلام؛ تعامل طبقات اجتماعی  ایران عهد ساسانی با اعراب مسلمان در فتح ایران؛ دعوت ایرانیان به قبول اسلام از نخستین تهاجم تا جنگ قادسیه؛ مواضع امام علی علیه­السلام درباره فتوحات خلفا؛ فتوحات خلفا از منظر فقهای شیعه؛ فتوح در اسلام فتح تغلبی، فتح قلوب.

انتظار این است که داشته­های مطالعاتی اساتید محترم معارف بعد از مطالعه این فصل در عرصه شبهه کتاب­سوزی مسلمانان در ایران، نحوه مواجهه ایرانیان با مسلمانان، فرایند فروپاشی ساسانیان و موضع ائمه اطهار علیهم السلام پیرامون فتوحات ارتقای کیفی داشته باشد.

در فصل سوم این کتاب با عنوان «خدمات متقابل فرهنگی و تمدنی بین اسلام و ایران» مقالاتی نظیر: جندی شاپور در فرایند دولت ساسانی و تعامل آن با تمدن اسلامی؛ نقش دبیران ایرانی در تأسیس و تکوین دیوان­سالاری اسلامی در قرن اول هجری؛ نقش خاندان­های برجسته ایرانی در فرایند تعامل دو فرهنگ ایرانی- اسلامی تا سده چهارم هجری؛ ایران و اسلام هویت ایرانی، میراث اسلامی و رابطه ایران و اسلام رویکرد تمدنی آمده است.

انتظار این است که اساتید محترم معارف بعد از مطالعه این فصل به درک درستی از نحوه تعامل ایران و اسلام در عرصه فرهنگ و تمدن برسند.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌مندان به مطالعه در عرصه مطالعات تاریخ ایران و اسلام تقدیم می‌کند تا به این وسیله در تبیین تعاملات ایران و اسلام گامی را برداشته باشد. نیاز به چنین مجموعه­هایی فروان است و این گروه پژوهشی سعی می‌کند تا با بهره‌گیری از تلاش‌های خالصانه جمعی از پژوهش‌گران افق‌های جدیدی را فراروی علاقه‌مندان بگشاید.

گروه پژوهشی «تاریخ و تمدن اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى‏هاى احتمالى کتاب است. از این­رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۲۳۴-۰۲۵ و پست الکترونیکی: maaref@gmail.com و صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه­های شما بزرگواران است.

علاقه­مندان به این کتاب می­توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۴ و یا فروشگاه­های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند.

و یا به نشانی الکترونیکی: @ketabroom.ir E-mail: info و پایگاه اینترنتی:    www.ketabroom.ir مراجعه کنند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی