نقد کتاب “تاریخ اسلام (از جاهلیت تا رحلت پیامبر) “

نقد کتاب “تاریخ اسلام (از جاهلیت تا رحلت پیامبر) “

شنبه, ۲۴ آذر, ۱۳۹۷

دانشگاه معارف اسلامی برگزار می­کند:

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام»

نقد و بررسی این کتاب که در راستای هدفمند‌سازی متون درسی معارف اسلامی در دانشگاه­ها سامان یافته، به همت گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی در روز چهارشنبه  بیست و هشتم آذر ۱۳۹۷برگزار می گردد.

از جمله اهداف گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی تدوین کتاب های درسی در حوزه تاریخ صدر اسلام می باشد. تبیین گزارشی تاریخ صدر اسلام با تأکید آیات و روایات و نیز تحلیل های کیفی  نیز در این راستا مورد اهتمام قرار گرفته و بر این اساس انتشار کتابی با عنوان «تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام» ضرورت یافت. لازم به ذکر است که این کتاب در حوزه های علمیه نیز به عنوان کتاب درسی آموزش داده می شود.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی نویسنده کتاب به تبیین ساختاری و محتوایی کتاب می­پردازد. و دکتر اصغر منتظرالقائم  و دکتر محمد نصیری به عنوان ناقد حضور دارند. دکتر محمدحسین دانش­کیا داوری و سنجش دیدگاه­ها در نقد و بررسی کتاب را به فرجام می­رساند. و حجت­الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان دبیر علمی جلسه را بر عهده دارد.
علاقه‌مندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند از ساعت ۹ صبح  چهارشنبه ۲۸/۹/ ۱۳۹۷ در قم به دانشگاه معارف اسلامی در خیابان بلوار جمهوری بین کوچه ۴ و ۶  طبقه چهارم سالن امام رضا علیه السلام مراجعه کنند.
کتاب « تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام» نشان می‌دهد که موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و تمدنی، صفات و روحیات عرب و ادیان جزیره­ العرب  قبل از اسلام چه بوده است. در بخش پیامبر صلّی الله علیه و آله از تولد تا بعثت از نیاکان، کودکی، نوجوانی و جوانی پیامبر صلّی الله علیه و آله بحث شده است. بخش سوم کتاب حوادث تاریخی از بعثت تا هجرت را پوشش می دهد. و بخش چهارم از هجرت تا دعوت جهانی و بخش پنجم نیز نیز حوادث زندگانی حضرت از دعوت جهانی تا رحلت پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله  را در بر می­ گیرد.

بررسیدن کتاب­هایی که تازه به تازه در راستای تاریخ اسلام سامان داده می­شوند و طبع را به زیور خویش می­آرایند، ضروری است. زین­رو گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی پذیرای نقطه نظرات همه صاحب نظران و اساتید محترم در این عرصه می­باشد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی