انتشار کتاب آیات بینات “تفسیر گلچینی از معارف قرآن”

انتشار کتاب آیات بینات “تفسیر گلچینی از معارف قرآن”

یکشنبه, ۹ دی, ۱۳۹۷

نام کتاب: آیات بینات “تفسیر گلچینی از معارف قرآن”

نوع: کمک درسی

گروه: معارف قرآن و حدیث

مولف: آیت الله یعقوب جعفری

 

 خدای سبحان در آیه ۴۹ سوره عنکبوت، قرآن کریم را اینگونه معرفی می فرماید: بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ‏ فی‏ صُدُورِ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما یَجْحَدُ بِآیاتِنا إِلاَّ الظَّالِمُون ‏(عنکبوت: ۴۹)

بلکه آن (قرآن) آیات روشنی است که در سینه ‏هاى کسانى است که به آنان دانش داده شده است؛ و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمی‌‏کنند.

 

تفسیر قرآن، ارزش بسیاری دارد و در حال حاضر یکی از نیازهای جامعه به ‌ویژه قشر جوان به شمار می‌آید. این مهم از این روست که تنها وحی ‌نامه‌ دست‌ ناخورده‌ در دسترس‌ بشریت و مرجع اول‌ درک‌ و دریافت حاق‌ دین‌ و دین حق در نزد ما مسلمانان، قرآن کریم بوده‌ و این‌ بسی‌ شگفت‌آور است‌ که‌ به ‌رغم‌ سپری‌ شدن‌ افزون‌ بر چهارده‌ قرن‌ از روزگار نزول این‌ معجزه آسمانی، هنوز زوایای پنهان قرآن کاویده نشده است. عمق و ژرفای مفاهیم قرآنی از یک‌ سو می‌طلبد که پیاپی و پیوسته بررسی شوند و دریافت ‌های جدید و یافته ‌های نو از آن استخراج گردند؛ از دیگر سو، به جهت نو به نو شدن نیازها در گذر زمان باید با رویکردهای گوناگون به قرآن نگریسته شود. برای تحقق این مهم معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی که رسالت ارائه تحقیقاتی متناسب با مخاطبان دانشگاهی را بر عهده دارد، تفسیر برگزیده­ای از قرآن کریم را به پیشگاه ارباب اندیشه و تفکر عرضه می‌دارد. این اثر با همکاری گروه قرآن و متون اسلامی و به قلم قرآن‌پژوه فرهیخته آیت الله یعقوب جعفری به زیور چاپ آراسته گردیده است.

در یک نگاه «آیـات بینـات»، ناظر به برخی از خطوط کلی معارف قرآن به خامه تحریر درآمده است و تفسیر برگزیده ای از آیات معارفی را بیان می‌دارد.

نوشتار پیش رو بر این هندسه نظام یافته است: بخش یکم با عنوان «جهان آفرینش» برگی از کتاب آفرینش را به خوانش در آورده و با اشاره به عالم خلق و امر و پیدایش آسمـان ها و زمیـن، هدف از آفرینش انسان و جهـان را بیـان مـی دارد. بخش دوم با هدف قرآن شناخت، اوصافی از قـرآن را بـاز می ­شناساند. از این رو به مراحل اِحکام و تفصیل قرآن اشاره دارد و اتقان و استحکام، روشنگری و هدایتگری قرآن و مباحثی از این دست را تبیین می نماید. در بخش سوم پنجره ای از آیات مربوط به مبدأ شناسی به سوی علاقمندان گشوده می شود و فطری بودن مبدأشناسی، اوصاف حضرت حق، امداد خداباوران، آثار رویگردانی از یاد خدا و … تبیین می ­شود. نویسنده محترم در بخش چهارم برخی از امور اخلاقی و اجتماعی را با محوریت سالم سازی روابط اجتماعی و آسیب شناسی جامعه اسلامی ارائه می نماید.

تفسیر برخی آیات تاریخی در سه محور سنن الهی در تاریخ، پیـامبران الهی (علیهم السلام) و پیامبـر ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) نیز ادامه مباحث تفسیری آیات بینات است که از سوی گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی منتشر گردیده است.

گروه پژوهشی «قرآن و حدیث» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب نظران، اساتید و دانشجویان گرامی در برطرف کردن کاستى‏ هاى احتمالی کتاب است. از این­ رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­ های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. گروه با شماره تلفن: ۳۲۱۱۰۵۶۵ -۰۲۵و  ۳۲۱۱۰۶۹۹ و پست الکترونیکی: tafsir@maaref.ac.ir و صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه ­های شما بزرگواران است.

علاقه ­مندان به کتاب حاضر می‌توانند آن را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۴ و یا فروشگاه­های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند و یا به نشانی الکترونیکی: info@ketabroom.ir و پایگاه اینترنتی:  www.ketabroom.ir مراجعه کنند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی