کتاب انقلاب اسلامی؛ وقوع، پیامدها و راهکارهایی برای آینده منتشر شد

کتاب انقلاب اسلامی؛ وقوع، پیامدها و راهکارهایی برای آینده منتشر شد

چهارشنبه, ۲۱ فروردین, ۱۳۹۸

این کتاب که در گروه پژوهشی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم دکتر مصطفی ملکوتیان و کوشش دکتر کیامرث جهانگیر سامان یافته، به همت دانشگاه معارف اسلامی در ۲۴۶ صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.

انقلاب اسلامی، متاثر از عوامل گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که ریشه در زمینه های تاریخی دور و نزدیک جامعه ایران دارد به وقوع پیوست. آثار و دستاوردهای داخلی و بین المللی آن نیز بسیار گسترده بوده است. صاحب نظران عرصه های مختلف با رویکردها و رهیافت های متنوع تلاش داشته اند به تبیین و تشریح این ابعاد بپردازند. هر کدام از این آثار نیز دارای محاسن و نواقص است؛ اما در مجموع مسایل نوظهور، چالش‌ها و آسیب های ریز و درشتی که سر بلند می کنند و پیشرفت دایم و حیرت انگیز انقلاب اسلامی در ابعاد گوناگون-علیرغم دشمنی ها و توطئه های لایتوقف- تولید و انتشار آثار جدید را ضروری می سازد.

کتاب «انقلاب اسلامی: وقوع، پیامدها و راهکارهایی برای آینده» تلاشی است برای تشریح ابعاد گوناگون انقلاب اسلامی با تاکید بر دستاوردها. نویسندگان ارجمند این کتاب عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده و از تجربه طولانی تدریس دروس علوم سیاسی در حوزه های مختلف برای تدوین این کتاب بهره برده اند. در این کتاب تلاش شده سرفصل های مصوب مورد توجه قرار بگیرد و ذیل آن با نگاهی جدید و با مستنداتی نو، دستاوردها و آثار گوناگون انقلاب اسلامی را تبیین کند. تمرکز مباحث کتاب بر رویکرد مبتنی بر نقش عوامل فرهنگی (چرایی وقوع) و بیان و توضیح نقش دو عامل مهم آرمان و رهبری (چیستی انقلاب اسلامی) و همچنین توجه به نتایج و پیامدهای داخلی، منطقه ای و بین المللی وقوع انقلاب اسلامی می باشد.

مهمترین بخش این کتاب پرداختن به دستاوردهای علمی و توجه به افق های تمدنی انقلاب اسلامی است.  در مقدمه کتاب به اهمیت این موضوع اشاره شده است:

«متأسفانه در محافل دانشگاهی جهان به این سؤال کمتر توجه شده است به ویژه درغرب؛ که به دلیل رویکرد ضد انقلابی دولت های غربی، ناشی از ترس از وقوع انقلاب در جهان سوم و کسب استقلال توسط کشورها، که این امر منافع غربیان را مستقیماً مورد تهدید قرار می دهد، آنها تحقیق و پژوهش درباره پیامدها و نتایج انقلاب‌ها را تشویق نمی کنند و اگر مطالبی نیز در این زمینه بیان کنند سعی می کنند انقلابی ها را افرادی تروریست و ضد حقوق بشر و مانند آن معرفی نمایند. در واقع آنها از بیان حقیقت نتایج انقلاب هراسانند و وقوع انقلاب را تهدیدی نابود کننده برای خود می دانند.»

منبع خبر: معاونت پژوهشی