گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی

پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی، مقطع دکتری، گرایش قرآن و متون اسلامی چهارشنبه ۰۱/بهمن/۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی: بررسی تطبیقی رابطه قلبی انسان با خدا و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و عهد جدید.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حیدری فر.

اساتید مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر قیومی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرجیان.

اساتید داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهراب صادق نیا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید اکبر حسینی قلعه بهمن، جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورت‌جلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده

قلب انسان، خاستگاه ادراکات و احساسات انسان است، از این رو رابطه قلبی انسان با خالق خود، از موضوعات مهم و اثرگذار در نظر ادیان الاهی، به ویژه در معارف قرآن کریم و عهد جدید است.

موضوع این پژوهش «بررسی تطبیقی رابطه قلبی انسان با خدا و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و عهد جدید» و روش پژوهش آن ترکیبی از «نقلی ـ وحیانی» و «نقلی–تاریخی» با رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی و گردآوری داده‌ها نیز با استفاده از «اسناد نوشتاری و نرم‌افزاری» است. همچنین شیوه پردازش داده‌ها و تبدیل آن ها به یافته‌ها، از گونه «توصیفی و تحلیلی و انتقادی» و با جُستاری در آیات قرآن مجید و عهد جدید است.

بر پایه تعالیم قرآن حکیم و عهد جدید، مهم‌ترین شاخص‌های ارتباط قلبی ادراکی انسان با خدای سبحان ایمان و اهم  شاخص‌های رابطه قلبی احساسی انسان با خدا محبت و مهم‌ترین شاخص ارتباط ادراکی و احساسی انسان با خدا توبه و دعا و توکل و شکر و ذکر است. این دو منبع، آیاتی را درباره چیستی و چندگونگی این شاخص‌ها بیان کرده‌اند.

در این میان، معارف قرآن مجید هم به گونه کامل و جامع‌تری ارائه گردیده، هم بسیار هدفمند و همسو با کمال‌یابی انسان در دنیا و آخرت است، همچنین از اتقان و دقت بالاتری برخوردار است و هیچ گونه ناسازگاری درونی یا بیرونی در آن دیده نمی‌شود.

بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و عهد جدید، هر یک از شاخص‌های ارتباط قلبی انسان با خدا، دربردارنده آثار تربیتی مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان است؛ مانند اطمینان قلب و آرامش فردی و اجتماعی، امیدآفرینی و فزونی نعمت، نجات و هدایتمندی، قرب الاهی.

در بخش آثار تربیتی نیز، آموزه‌های قرآنی به لحاظ کمّی و کیفی بر تعالیم عهد جدید برتری دارد. همچنین قرآن مجید در بیان آثار، نگرشی دقیق به سعادت آدمی در دنیا و آخرت دارد؛ امّا گرایش عهد جدید، بیش‌تر به امور مادّی و دنیائی و آسایش در زندگی این جهانی است.

واژگان کلیدی

رابطه قلبی با خدا، آثار تربیتی رابطه با خدا، رابطه ادراکی با خدا، رابطه احساسی با خدا، قرآن و عهد جدید.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها