برگزاری سیزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت
27/02/1396

سیزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به همت موسسه آینده روشن و با همکاری دانشگاه معارف اسلامی و شخصیت‌های علمی و دینی داخلی و بین‌المللی و عموم طلاب و دانشگاهیان در تاریخ 21 و 22 اردیبهشت‌ماه در محل سالن همایش‌های بین‌الملل پیامبر اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
"حجت الاسلام سید مسعود پورسید آقایی" دبیر علمی سیزدهمین همایش دکترین مهدویت در ابتدای سخنان خود با تبریک اعیاد شعبانیه و عرض خیرمقدم به میهمانان و شخصیت های علمی و فرهنگی داخلی و خارجی بیان داشت: تعظیم شعایر الهی یک وظیفه همگانی است که این همایش در راستای تعظیم این شعایر گام بر می‌دارد.
وی اظهار داشت: سیر فعالیت ها در این یکساله بعد از تبیین فراخوان، ارسال آن به فرهیختگان داخلی و خارجی بود که بعد از رسیدن مقالات به دبیرخانه، آثار مورد داوری و بررسی قرار گرفته و آثار برتر انتخاب گردیده و صاحبان مقالات برگزیده به همایش دعوت شدند.


«"حجت الاسلام پورسید آقایی" ادامه داد: در طول سال نیز هفته ای دو جلسه به بررسی موضوعات علمی این همایش اختصاص یافت تا بار علمی همایش حفظ گردد و ارتقاء پیدا کند.
وی درباره سطح علمی همایش تصریح داشت: دیدار با مراجع، علما، سران دیگر ادیان مذاهب، پژوهشگران برجسته ی کشوری و بین المللی نیز برای بالابردن سطح علمی همایش برگزار گردید و دیدگاه و نظرات این بزرگان مورد بررسی و اعمال قرار گرفت.
دبیر علمی سیزدهمین همایش دکترین مهدویت بیان داشت: تقدیر از برگزیدگان مقالات و یاوران حضرت مهدی(عج) که از جمله این یاوران؛ «حجت الاسلام شیخ عیسی قاسم»، مدافعان حرم، صاحبان پایان نامه های مهدوی، شهرداری قم و... می باشند از دیگر بخش های این همایش می باشد.
وی بابیان اینکه استقبال علمی خوبی از این همایش شده است، اظهار داشت: 165 مقاله به زبان فارسی به همایش رسید که 90 مقاله مورد قبول واقع شد. از میان این تعداد 60 اثر دانشگاهی و مابقی حوزوی می باشد. در میان شرکت کنندگان نیز 40 نفر خانم هستند و مابقی از میان آقایان هستند.


"حجت الاسلام پورسید آقایی" افزود: 53 مقاله خارجی از کشورهای مراکش، سوئیس، آمریکا، عراق، ایتالیا، آرژانتین، غنا و... نیز در بخش بین المللی به دبیرخانه همایش ارسال گردید که از میان شرکت کنندگان و صاحبان این آثار 9 خانم و مابقی آقا بودند که همگی نیز در سطح دکترا می باشند.
وی تصریح داشت: تعداد مهمانان خارجی نیز 24 نفر از کشورها و ادیان مختلف می باشد. همچنین 50 نفر از دانش آموختگان برجسته خارجی در جامعه المصطفی نیز در بخش علمی این همایش مشارکت دارند.
دبیر علمی همایش بابیان اینکه بار علمی همایش در کمیسیون ها خواهد بود ابراز داشت: 4 کمیسیون همزمان که با همکاری مراکز دینی، حوزوی و دانشگاهی برگزار خواهد شد، مقالات برگزیده و آثار علمی همایش را مورد نقد و بررسی قرار خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت های دیگر این همایش و موسسه آینده روشن اعزام مبلغ به کشورهای خارجی با همکاری مجمع جهانی اهل بیت است که سال گذشته و امسال به 9 کشور مبلغ ارسال گردیده است.
"حجت الاسلام پورسید آقایی" توسعه اندیشه فاخر مهدوی را هدف این همایش دانست و گفت: این همایش سعی دارد اندیشه مهدوی را در سراسر دنیا منتشر کند و این اندیشه گران سنگ را برای جهانیان تبیین سازد. در برقراری امنیت و عدالت و ریشه کنی ظلم و ستم نیز این اندیشه می تواند راهگشا باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از 15 اثر مهدوی که در سال گذشته منتشر شده است نیز در بخش دیگر این همایش رونمایی خواهد شد. همچنین این همایش بعدازظهر امروز با برگزاری نشست های تخصصی و صبح فردا نیز ادامه خواهد یافت.


پس از صحبتهای ایشان، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عنوان سخنران افتتاحیه این همایش اظهار داشتند: موضوع امسال همایش دکترین مهدویت اصل ظهور در ادیان ابراهیمی است.
ایشان ادامه دادند: مهمترین کار یک محقق این است که بداند، چه چیزی بگوید، براین اساس جریان ظهور حضرت مهدی(عج) یک موضوع جهانی است و همه ادیان منتظر ظهور یک منجی هستند.
مرجع تقلید جهان تشیع افزودند: امام زمان(عج) خلیفه خداوند و رسول خدا(ص) در زمین هستند، اما این خلافت با خلافت های معمول متفاوت است، خداوند را باید با الوهیت شناخت، امام زمان(عج) خداوند را به الله می‌شناسد.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ملائکه اظهار کردند: اگر آنها در حدی بودند که عالم به اسماء الهی باشند، خداوند این اسماء را به آنها می آموخت، اما ملائکه در این حد نیستند، وجود امام مهدی(عج) کل نظام تکوین را باید در دست داشته باشد و این نظام را بشناسد تا آنها را به مقصد برسانند.


ایشان ادامه دادند: وجود امام زمان(عج) تمام علوم را با علم شهودی فراگرفته است و همه این امور را می داند، دعاکردن و صدقه دادن برای امام زمان(عج) جزو وظایف رسمی ما است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزودند: انسان تا توحید را نشناسد، نمی تواند رسول اکرم(ص) را بشناسد و بدون شناخت پیامبر(ص) امکان شناخت امام وجود ندارد، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود در خصوص وظیفه شیعیان در ایام غیبت فرمودند که آنها باید به دنبال شناخت خداوند و رسول اکرم(ص) باشند.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ضرورت شناخت توحید اظهار کردند: تا زمانی که توحید را نشناسیم، نمی توانیم که رسول اکرم(ص) را بشناسیم و بدون شناخت پیامبر(ص) نمی توانیم که امام را بشناسیم.
ایشان ادامه دادند: تا مردم حضور نداشته باشند، عدل در جامعه فراگیر نمی شود، خاورمیانه را حضرت ابراهیم از شرک و الحاد نجات داد، این پیامبر الهی برای اصلاح جامعه از خداوند خواست که عده ای به او کمک کنند، قرار نیست که جامعه با معجزه اصلاح شود و بدون حضور مردم اصلاح جامعه ممکن نیست.
مرجع تقلید جهان تشیع افزودند: تا زمانی که مردم عاقل نباشند، در صحنه نیستند، وظیفه ما در بحث های کلامی این است که معرفت خداوند، معرفت رسول اکرم(ص) و معرفت ولی خدا را در حوزه و دانشگاه ها به عنوان برنامه درسی ترویج کنیم.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به ویژگی های انسان اظهار کردند: انسان براساس اراده خود حرکت می کند، اما حرکت حیوان براساس میل است، کسی که به میل خود حرکت می کند، به انسانیت نرسیده است.
ایشان ادامه دادند: گرایش انسان به خداوند در عصر ظهور عاقلانه است، در آن دوره عقل مردم کامل می شود، قرآن و نهج البلاغه در حوزه مهجور است، فردی می تواند که دروس معمول حوزه را بخواند، بدون اینکه قرآن را بخواند.
این مرجع عالیقدر افزودند: حوزه وقتی انقلابی می شود که نهج البلاغه در آن علوی باشد و این کتاب میراث بزرگی را دارد، پیامبران می توانستند که مردم را با معجزه هدایت کنند، اما مردم باید با اراده خودشان به سراغ مسیر هدایت بروند.


ایشان ادامه دادند: ما انقلاب کردیم که مبلغ باشیم و دین را آزاد کنیم، مهم ترین رهاورد غدیر این بود که اجازه نداد دین اسیر سقیفه باشد، سقیفه برای اسارت دین و غدیر برای نجات دین آمد، مردمی که بخواهند این دین را بپذیرند، باید ایستاده باشند، امام زمان(عج) می داند مردم ستون دین هستند. .
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به نقش مردم در جامعه دینی اظهار کردند: اگر رهبر خوبی وجود داشته باشد، اما مردم در صحنه نباشند، در آن صورت کاری از پیش نمی رود، جامعه ای که تولید و اشتغال ندارد، جامعه خوابیده است.
ایشان ادامه دادند: زبان فارسی را بسیار دوست داریم، اما این زبان با زبان عربی قابل مقایسه نیست و برای برخی از واژگان عربی در زبان فارسی جایگزین نداریم.


آیت الله جوادی آملی گفتند: ملتی که جیبش خالی است، فقیر است و ستون فقرات این ملت خوابیده است. ملتی که فقیر باشد، متملق و آماده چاپلوسی می شود و چنین ملتی اهل مبارزه نیست.
مرجع تقلید جهان تشیع اظهار کردند: اصل ظهور منجی حرف تمام ادیان است و کاش پاپ امام مهدی(عج) را می شناخت تا خودش پیام به همایش دکترین مهدویت بفرستد.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به تولید گسترده سلاح در جهان غرب اظهار کردند: کارخانه های ساخت سلاح در کشورهای غربی به صورت تمام وقت در حال کار است و بودجه های سنگینی برای خریدن سلاح در جهان صرف می شود.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: از تمام کسانی که در برگزاری همایش دکترین مهدویت مشارکت داشتند و به این همایش مقاله فرستاد، حق شناسی می کنم و از خداوند می خواهم که نظام ما و رهبر ما و حوزه های علمیه ما و مردم شریف و کریم ما را در سایه عنایت امام زمان(عج) نگاه دارد.
 


در ادامه این همایش، از مهدی یاوران برتر به شرح زیر تقدیر شد:

آیت الله شیخ عیسی قاسم از علمای بحرین به عنوان مروج اسلام ناب محمدی و مجاهد خستگی‌ناپذیر مهدوی؛
حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران، به عنوان مدیر حوزوی مهدی یاور؛
حجت الاسلام و المسلمین بهرامی نماینده ولی فقیه در نیروی انتظامی به عنوان حامی و مدیر فرهنگی مهدی یاور؛
دکتر سقائیان نژاد شهردار شهر قم به عنوان مدیر جهادی؛
سردار شهید تهرانی مقدم، مهدی یاور؛
شهید بهنام میرزاخانی از آتش نشانان شهید، مهدی یاور؛
حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور مدیر موسسه فعال مهدوی؛
حجت الاسلام و المسلمین اباذری به عنوان پژوهشگر مهدوی؛
حجت الاسلام و المسلمین حسین پور به عنوان مبلغ مهدوی؛
حجت الاسلام و المسلمین امید درویشی پژوهشگر مهدوی؛
دکتر ظهیر مهدوی، پژوهشگر مهدوی؛
حجت الاسلام و المسلمین حسن ملایی مولف کتاب مهدوی؛
حجت الاسلام و المسلمین محمد یوسفیان مولف کتاب مهدوی؛
سیدعبدالمجید رکنی تهیه کننده سمت خدا؛
سید حمید رضا برقعی شاعر مهدوی؛
حجت الاسلام والمسلمین آیتی صاحب مقاله برتر؛
دکتر عمار عبودی نصار از کشور عراق، صاحب مقاله برتر.
در ادامه با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی و مهیمانان از آثار مهدوی رونمایی شد.
 


پس از این مراسم کمیسیونهای تخصصی در چهار سالن مختلف توسط دانشگاهها و موسسات شرکت کنننده به مدت دو روز برگزار شد که دانشگاه معارف اسلامی نیز در روز جمعه 22 اردیبهشت‌ماه با 9 مقاله در سالن اویس قرنی شرکت داشت.
در ساعت 11 روز جمعه نیز مراسم اختتامیه این همایش برگزار گردید که در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی گفت: مهدویت رمز هویت ما است و ما معتقد هستیم که ظرفیت های شگرف و بی بدیلی در این اندیشه وجود دارد و باید سعی کنیم که اندیشه مهدویت را به جامعه عرضه کنیم.
وی ادامه داد: به قدری ظرفیت هایی در اندیشه مهدویت وجود دارد که این اندیشه هم سنگ با اندیشه نبوت است، بایستی حوزه های علمیه ظرفیت های شگرف اندیشه مهدویت را استخراج و به جامعه عرضه کنند.
دبیر علمی سیزدهمین همایش دکترین مهدویت افزود: حدود 90 مقاله در کمیسیون های این همایش عرضه شد که این حاصل تلاش دبیرخانه دائمی همایش است، ده ها مهمان خارجی به همایش دکترین مهدویت دعوت شدند، صاحب ادیان و مذاهب مختلف در این همایش حضور داشتند.
پورسیدآقایی با اشاره به تراث تشیع در زمینه بحث مهدویت اظهار کرد: ترسیمی که در این مذهب از بحث ظهور شده است، در هیچ مذهب و دین دیگری به این اندازه وجود ندارد.
وی ادامه داد: از حدود 20 مهدی یاور در همایش دکترین مهدیت تقدیر شد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که نظام و کشور ما تنها دولت و نظام مقاومت در جهان است. از جمله مهدی یاوران تقدیر شده در همایش دکترین مهدویت، آیت الله عیسی قاسم بود.
دبیر علمی سیزدهمین همایش دکترین مهدویت افزود: در همایش دکترین مهدویت از 15 اثر مهدوی رونمایی شد. فقط یک عنوان از این اثرها 29 جلد داشت. مجموعه مقالات سال گذشته همایش دکترین مهدویت چهار جلد بود.
پورسیدآقایی با اشاره به ضرورت انجام کار بیشتر در حوزه اندیشه مهدویت اظهار کرد: کارهایی که در این حوزه انجام دادیم، در برابر کارهایی که باید انجام بدهیم، همچون قطره ای در برابر دریا است. باید روی این اندیشه سترگ و بالنده بیشتر از این کار کنیم. ولی فقیه نائب امام زمان(عج) است و برای اینکه جایگاه ولی فقیه را دریابیم، باید امام زمان(عج) را بشناسیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار به معنای جهاد است و نظام جمهوری اسلامی نظام زمینه ساز برای ظهور امام زمان(عج) است. باید در انتخابات به کسی رای بدهیم که جهادی باشد و درخواست دارم که علما در تحکیم اندیشه مهدویت کوشا باشند. منابع غنی در زمینه این اندیشه وجود دارد.


در ادامه حجت الاسلام «محمدعلی عابدی پور» در گزارشی از کمسیون دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: کمسیون مهدویت در دانشگاه امام حسین تأسیس شده است. فراخوان مقالات یکی از اقدامات ما در دانشگاه جامع امام حسین بود و طی آن هشت مقاله برای ارائه در این همایش انتخاب شد. همچنین تهیه مقالات و نرم افزارهای تولید شده، پاسخ به شبهات مهدوی در دانشگاه امام حسین از جمله فعالیت های ما بود. همچنین ایجاد کارگاه برای مباحث مهدویت در حال شکل گیری است.
وی ادامه داد: کمسیون امام حسین بررسی مقالات را در روز اول همایش با حضور اساتید و پژوهشگران آغاز کرد. یکی از موارد طرح شده در مقالات نگاه به معنویت به مثابه یکی از محوری ترین مسائل مهدوی بود و توجه ویژه به موضوع معنویت زدای و ظهور گفتمان های بدیل جعلی است. نگاه تبارشناسانه تاریخی نسبت به مهدیت و پیوند آن با انبیای الهی در طول تاریخ، تلاش برای ترسیم سیمای دوران ظهور و ترسیم دولت امام زمان، آسیب ها و چالش های مهدویت در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام اسلامی به عنوان بستر سازی برای حکومت امام زمان از سایر مباحث بود.
این پژوهشگر گفت: تفکر سکولاریستی، مبارزه با ولایت فقیه، تلاش در جهت انزواطلبی و به حاشیه راندن افراد ارزشی، بی بصیرتی و نفوذ دشمن برای ایجاد تفرقه از مهمترین چالش های طرح شده در کمسیون بود.
وی اظهار داشت: تبیین الگوی صالح و منتظر واقعی ، تلاش برای خرافه زدایی، بصیرت زدایی، تحول در علوم انسانی، ایجاد انگیزه برای فراگیری دانش دینی و شناسایی مدعیان دروغین مهدویت در طول تاریخ از راه های برون رفت مشکلات پیش روی مهدویت است.
حجت الاسلام و المسلمین «دکتر مجید حیدری فر» در گزارشی از کمسیون دانشگاه معارف اسلامی گفت: تثبیت و توسعه دولت رحمت با دو عنصر احیای قرآن و عترت انجام می‎شود.
وی افزود: اگر دو عنصر قرآن و عترت در حوزه عملی احیا شوند زمینه ایجاد دولت رحمت فراهم می‎شود؛ این همایش نیز در همین زمینه می‎تواند نقش فعالی داشته باشد وزمینه‎های لازم را برای رشد و توسعه فرهنگ مهدویت ایجاد کند.


رئیس کمیسیون دانشگاه معارف اسلامی همایش دکترین مهدویت بیان کرد: دانشجویان و اساتید دانشگاه معارف به فراخوان این همایش پاسخ مثبت دادند و هر ۹ مقاله این دانشگاه مجوز حضور در همایش را پیدا کردند و ۳ مقاله نیز در نشریه علمی مشرق موعود منتشر شده است.
ایشان همچنین اظهارکرد: سیره تربیتی امام زمان(عج) در عصر ظهور، بررسی و اثبات یکی بودن مهدی و ماشی با تطیبق پیشگویی های عصر ظهور، بررسی سندی و دلالی پیشگویی های عصر ظهور با موضوع کارکردهای یاران جوان حضرت، مقارنت رجعت و عصر ظهور با تکیه بر مبانی علامه طباطبایی، مواجهه ایرانیان با امام زمان(عج) در عصر ظهور از جمله مباحثی بود که در این کمیسیون ارایه و بحث شد.
«دکتر دواعی» در گزارشی از کمسیون مشترک دانشگاه امام صادق(ع) و مسجد جمکران گفت: یازده مقاله به همایش آمد و 8 مقاله ارائه شد. به لحاظ اثرسنجی و تأثیرات روانشناختی دو مقاله ارائه شد. از لحاظ روش شناسی دو مقاله، نظریه پردازی چهار مقاله، نتایج تمدنی یک مقاله، اجتماعی سه مقاله و استراتژی یک مقاله از طرف دو کمسیون ارائه شد. از لحاظ محتوا فرجام شناسی و تحلیل وضعیت ظهور بیشترین مورد بررسی قرار گرفته، و مقالاتی به آینده پژوهشی و تمدن شناختی اختصاص داشته است.
وی در پیشنهادی به مسئولان همایش اظهار داشت: باید فراتحلیلی از مقالات، ارائه شود، ریز موضوعات دقیق تر مهندسی گردد و در فراخوان اضافه شود تا بر اساس موضوعات مقالات ارائه شود.
«دکتر احمد رضا مفتاح» در بیان گزارشی از کمسیون "دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی" گفت: چون دانشگاه ادیان و مذاهب در شکل تخصصی در بحث ادیان و مذاهب فعالیت می کند بیشتر مقالات ارائه شده مربوط به ادیان بود و طی آن 9 مقاله تهیه و شش مقاله ارائه شد. از این تعداد در زمینه آئین هندو، آئین بودا، آئین زرتشت هر کدام یک مقاله و در مورد دین مسیحیت دو مقاله ارائه گردید. مقاله دیگر که اینجانب ارائه کردم در مورد نگاه همگرایانه نسبت به مهدویت بود.


«دکتر آصف» در بیان گزارشی از کمسیون " موسسه آینده روشن" اظهار داشت: در این کمسیون 20 مقاله ارائه شد. میهمانان خارجی بر وحدت ادیان در مسئله موعود، گسترش شناخت خدا، برقراری صلح در جهان، برقراری برکت جهانی و پایان تمام درگیری ها تأکید کردند.
وی ادامه داد: برخی از میهمانان خارجی بر اصل نجات تأکید داشتند. در ادیان دیگر امور تسریع بخش در برای نجات طرح شد همچنین عنوان شد که علاوه بر شناخت باید انتظار در جامعه باشد تا منجی ظهور کند.
این پژوهشگر افزود: در بحث اقتصادی هم مقاله ای ارائه شد و در آن بر این تأکید شد که اگر مسئله اصلی امروز اقتصاد است در آن دوره مشکل اقتصاد حل شده است و سبقت به خیرات مهم خواهد بود همچنین در آن دوره مردم غنای روحی دارند.


وی در پایان گفت: در مقاله ای بر صلح آمیز بودن قیام مهدوی تأکید شد. معاندانی خواهند بود که درمقابل امام می ایستند ولی ایشان با کشتار حداقلی در جهان مستولی خواهد شد.
حجت الاسلام و الملسمین دکتر آیتی در بیان گزارشی از کمسیون "مرکز تخصصی مهدی موعود" اظهار داشت: 15 مقاله در این کمسیون ارائه شد و موضوع های؛ دستاوردهای حکومت حضرت حجت و سیره امام، رجعت، مواجهه امام با قوم یهود، فتنه های عصر غیبت و ابتلائات عصر ظهور، چالش های پیش روی شیعه با حضرت مهدی، تبیین نظر زائران جمکران از حضرت مهدی، ردپای موعود گرایی در الهیات اجتماعی و ظهور حضرت مهدی تجلی دولت توحید و نقش انبیا برای تشکیل حکومت توحیدی در این کمسیون بررسی شد.
وی گفت: هدف همایش تبیین روشمند، روشن و مستدل اندیشه مهدیت در اسلام و سایر ادیان است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، اظهار داشت: مسئله مهدویت مسئله روز جامعه بشری است و اگر بگوییم که مهمترین مقوله معاصر بشر اندیشه و پروژه مهدویت است، گزاف نگفته ایم.
آیت الله محسن اراکی ادامه داد: اندیشه مهدویت بخش های متعددی دارد. قانون و سنت انتظار به جهان شناسی، جامعه شناسی و دانش سیاسی مهدویت مرتبط است. از قرآن و منابع دینی استفاده می شود که یکی از مهمترین سنت های فراگیر الهی سنت انتظار است. انتظار از خدا آغاز می شود تا به فرشتگان و جوامع بشری می رسد.
وی افزود: انتظاری که در قرآن به آن پرداخته و خدا با "انا منتظرون" یاد می کند بر تمام جهان بشریت به این انتظار بزرگ، دلالت می کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیان مراحل انتظار گفت: انتظار سه مرحله دارد. اول انتظار آفرینش آدم ابوالبشر است فرشتگان منتظر خلقت بشر بودند. پس از آفرینش آدم، انتظار بعثت رسول خاتم ادیان حضرت محمد(ص) می باشد و همه ادیان به ظهور ایشان بشارت داده است. مرحله سوم انتظار مهدی موعود و قیام حکومت جهانی عدل الهی است.
وی در مورد فلسفه انتظار طولانی امام زمان گفت: بزرگترین دستاورد آفرینش این بود که آفریده ای بیافریند و مدیریتی همچون خدا را به او بسپارد. خدا چنین هنری دارد که کلید مدیریت خود را به او بسپارد. فرشتگان غبطه می خوردند که ای کاش مدیریت جهان آفرینش همسان با مدیریت خدای متعال به ما سپرده می شد. این مدیریت و خلافت هم سه مرحله دارد: ابتدا خلافت فردی است و مرحله دوم خلافت امت است. خلیفه باید امتی مطیع و فرمانبردار فراهم کند تا به فرمان او باشند. اطاعت خدا محور شکل گیری خلافت دوم است و اساس این خلافت، وحدت امت اسلام است. هرگونه هجوم به وحدت امت، برای از بین بردن آن است. پس وحدت امت اسلامی مهمترین اصل ظهور امام زمان(عج) است.
اراکی ادامه داد: حاکمیت زمین از آنِ جامعه صالح خواهد بود و در اینجا آن انتظار کبیر که در آغاز جامعه بود، خود را نشان می دهد. مدیر جهان بشر می خواهد جامعه ای را مدیریت کند که شایستگی مدیریت و آبادانی جهان و زمین را داشته باشند. این مدیریت به جامعه "عبادی الصالحین" داده می شود.

وی همچنین گفت: اندیشه مهدویت یعنی اندیشه ای که جامعه را به این سو رهبری می کند که از جامعه بشر، جامعه عادلان و صالحان تربیت کند. این جامعه دیگر مشکلی نخواهد داشت و به دیگران خواهد پرداخت. این جامعه ای است که بشر را به بهشت برین می برد که در بهشت همه چیز در اختیار بشر است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان اظهار داشت: بازگرداندن حیات به امت محمد(ص) شرط زمینه سازی ظهور است. اگر امت یکپارچه شد، امتی خواهد بود که امامت به همراه امت دوران خلافت نهایی را محقق خواهد کرد.
بیانیه پایانی که توسط حجت الاسلام و المسلمین «سید مسعود پورسید آقایی» دبیر این همایش قرائت شد، به شرح زیر است:
بسمه تعالی
خداوند بزرگ را شاکریم که سیزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت را با موضوع عصر ظهور در ادیان ابراهیمی را به پایان رسانده‌ایم؛ این همایش با حضور 74 مهمان خارجی (50 نفر به دعوت جامعة الزهرا(س) و 24 نفر به دعوت موسسه آینده روشن) از 31 کشور و جمع فراوانی از فرهیختگان و فضلای حوزه و دانشگاه، علما و دانشمندگان ادیان ابراهیمی در مدت دو روز در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم(ص) در قم برگزار شد.

در این همایش 90 مقاله داخلی و خارجی فرصت طرح، گفت‌و‌گو و بررسی پیدا کرد؛ این همایش جلوه‌ای از وحدت میان ادیان را به نمایش گذاشت، تاکید بر عناصر مشترک میان ادیان از جمله منجی و موعود ادیان می‌تواند از عناصر وحدت‌آفرین باشد.
همه ادیان در اینکه آینده انسان و جهان روشن و سرشار از زیبایی است مشترک هستند و در این آینده ظلم و جور از بین می‌رود و عدالت و قسط برای همیشه بر جهان حاکم می‌شود.
در میان ادیان، روایات اسلامی به ویژه روایات اهل بیت(ع) به دلیل بهره‌برداری از روایات اهل بیت عصمت و طهارت از چشم‌انداز غنی‌تر و روشن‌تری برخودار است و همه شرکت کنندگان بر لزوم برگزاری این همایش‌ها هم عقیده هستند.
موضوع همایش سال آینده «مهدویت در مذاهب اسلامی» خواهد بود، بعد از اینکه امسال و سال گذشته در مورد نگرش ادیان ابراهیمی پیرامون منجی‌گرایی و موعود سخن گفته شد در سال آینده و در چهاردهمین همایش بین‌المللی پیرامون نظر مذاهب اسلامی و اندیشمندان اسلامی در موضوع مهدویت و منجی‌گرایی سخن گفته خواهد شد. از همه اندیشمندان و پژوهشگران انتظار می‌رود که در همایش سال آینده حضوری فعال داشته باشند.
در پایان از همه نهادهایی که ما را در برگزاری بهتر این همایش یاری کرده‌اند به ویژه فرهنگیان، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما تقدیر و تشکر می‌کنیم.

این همایش سپس با قرائت دعای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) به کار خود پایان داد.
 

منبع خبر: معاونت پژوهش

مطالب مرتبط
دریافت اطلاعات
دستاورد ها
دفترچه دروس سرفصل ها