گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش
25/09/1396

مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش در روز پنج شنبه 23 آذر 96 در سالن اجتماعات دانشگاه با سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.
در ابتدای مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارجینی معاون پژوهشی دانشگاه ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، به معرفی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در طول یک سال گذشته پرداخت.
ایشان دانشگاه معارف اسلامی را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانستند و این وحدت را وحدت در هدف تلقی نموده و این هدف را طبق تعبیر مقام معظم رهبری، ایجاد جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و الگو بیان نمودند. ایشان شکل گیری این جامعه را منوط به حرکت روشن در فضای علوم انسانی دانستند.

 


دکتر ارجینی در ادامه سخنان خود، ضمن وابسته دانستن حیات علمی استاد و دانشجو به پژوهش، تدریس و نوشتن مقاله بدون کار پژوهشی را تکرار مکرات خواندند. ایشان افزودند: پژوهش میتواند به تدریس عمق دهد و باعث پربارتر شدن آن شود. فضای مجازی در زمینه پژوهش به منزله یک آفت است که باعث عدم مراجعه به متون اصلی و منابع دسته اول خواهد شد.
معاون پژوهشی دانشگاه، عزت ، استقلال و پیشرفت جامعه اسلامی را در گرو پژوهش دانستند و ابراز امیدواری کردند که در عرصه پژوهش در کشور پیشرفت قابل ملاحظه ای انجام گیرد.
ایشان در ادامه سخنان خود، تدوین کتب درسی و کمک‌درسی را یکی از رسالتهای بزرگ دانشگاه معارف اسلامی دانستند و در همین راستا گزارشی اجمالی از عملکرد معاونت پژوهشی دانشگاه در یک سال اخیر ارائه نمودند.
در ادامه استاد رحیم پور در باره وحدت حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان خود گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک وحدت تشکیکی است و این وحدت مراتب مختلفی می تواند داشته باشد که امروز سقفش در حد خوش و بش است، در حالی که این حوزه و دانشگاه امروز مسئولیت تمدن سازی دارند.
استاد حسن رحیم پور ازغدی اظهارداشت: در زمان رضاخان سیاست های غربی به سمت انهدام حوزه های علمیه و قطع رابطه میان اصطلاح اشتباه علوم جدید و قدیم بود که این اصطلاح تقسیم بندی اروپایی بود در خصوص قرون قدیم و جدید که وارد فرهنگ ما کردند.
ایشان در ادامه افزود: نوع دیگری تقسیم بندی مطرح است که به تقسیم علوم دینی و غیر دینی می باشد که معنای علم نیست بلکه نظریات و اندیشه ها را به دینی و غیر دینی تقسیم می کند که این موضوع قابل فهم تر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن سازی جدید از مسئولیت های امروز حوزه و دانشگاه است که اسلامی بودن، هویت ایرانی و هم چنین معاصر بودن باید در آن مد نظر قرار گیرد.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه این وحدت و تعامل در طول این سالها می بایست آثار و برکات ارزشمندی داشته باشد، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه اکنون باید اهداف متفاوتی را دنبال کند که ایجاد تمدن جدید ایرانی - اسلامی معاصر از آن جمله است..
وی خاطر نشان کرد: افرادی که ایرانی گری را در مقابل اسلامی گری تعریف می کنند تاریخ اسلام و ایران را نمی شناسند و یا اهداف دیگری را دنبال می کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمدن سازی غیر از بقای حفظ موجود است، افزود: برخی تصور می کنند زمانی که می گوییم ایران اسلامی یعنی ایران عربی در صورتی که ما به ائمه اطهار به دلیل عرب بودن آنان گرایش نیافته ایم، بلکه آنان را که انسان های بزرگ و الهی هستند را به عنوان امام برگزیده ایم.


وی اظهارداشت: تمدن سازی ایرانی اسلامی به این معنا نیست که در تمامی عرصه ها به گذشته برگردیم، بلکه باید بدانیم که بازگشت به گذشته با بازگشت به اسلام متفاوت است.
استاد رحیم پور در ادامه گفتند: ایرانیان به زور مسلمان نشدند بلکه حدود 400 سال طول کشید تا مسلمان شوند و زمانی هم که بیشتر مردم ایران به اسلام گرایش یافتند، باز هم به دیگر ادیان اجازه زندگی در ایران را دادند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چنانچه ایرانی گری به مفهوم داشتن اعتماد به نفس و هویت و خودباوری باشد از ارزش بالایی برخوردار است، چراکه ملتی که هویت دارد، تاریخ نیز ندارد اما ملی گرایی به معنی باستان گرایی و نژاد گرایی مسئله دیگری است.
وی با بیان اینکه هیچ نژادی بر نژاد دیگری برتری ندارد، اظهار کرد: ارزش انسان ها به نژاد، پول و جنسیت آنها نیست بلکه به تقوی، ایمان و عمل صالح آنان است.
رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی محصول وحدت میان حوزه و دانشگاه بود و انقلاب اسلامی آغازی مجدد برای تمدن سازی معاصر می باشد.
به گفته وی، قبل از انقلاب شکاف بین حوزه و دانشگاه به حدی بود که حتی عزاداری برای امام حسین(ع) ممنوع بود و زنان خلع حجاب و روحانیون خلع لباس می شدند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در همان زمان دانشگاهی به نام دارالفنون تاسیس شد که پس از قتل امیرکبیر این دانشگاه نه به سمت هویت اسلامی و نه به سمت تمدن سازی حرکت کرد و رژیم بعد از امیر کبیر متخصصان غربی را برای کادرسازی یک رژیم سکولار وابسته به غرب وارد کشور کرد.
وی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در طول سالهای گذشته را ناشی از بی سوادی، بی مسئولیتی و بی برنامگی در سالهای گذشته دانست.
رحیم پورازغدی به بیان دیدگاه های امام راحل نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام فرمودند؛ نه در حوزه و دانشگاه دنبال مدرک گرایی نروید برای مدرک نه به دانشگاه بروید و نه به حوزه چراکه برای مدرک وارد این دو نهاد شوید خروجی آن برای خدا و دین خدا نیست.
وی افزود: امام معتقد بودند؛ مراقب باشید دانشگاه و حوزه انگل نشوند، خروجی های این دو نهاد می بایست مشکلات جامعه را حل کنند نه اینکه به جامعه آویزان و از آن ارتزاق کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: باید مراقب باشید درس هایی که در حوزه و دانشگاه ارائه می گردد موجب ضایع کردن عمر جوانان نشود، اگر جوانان درس می خوانند، به مدارج بالای علمی می رسند، آیا کار و اشتغال آنان هم میّسر است؟
استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه امروز می گوییم کلیسای خانگی در حال رشد است، این رشد به جهت کم کاری کدام نهاد علمی و دینی کشور است؟ این مسائل تف بالای سر است و نمی توان گفت، وقتی در کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم یا کمبود هایی داریم ، این کمبود یا کاستی مسببش کیست؟ چه نهادی علمی در کشور کم کاری کرده است؟
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام معتقد بودند؛ اول باید خودمان را ارتقاء دهیم، بعد حوزه و دانشگاهمان را ارتقاء دهیم چراکه اگر دانشگاهی مهذب و ارتقا نیابد خطرش از بمب خوشه ای بیشتر و حوزه ای که مهذب و ارتقاء نیابد خطرش از دانشگاه بیشتر است.
در ادامه این مراسم از حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصوری به عنوان پژوهشگران نمونه و از خانم دکتر جان احمدی (سر دبیر فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی)، آقای دکتر دانشکیا (دبیر تحریریه و مدیر داخلی فصلنامه) و آقای دکتر پرهیزکاری (کارشناس فصلنامه) تقدیر به عمل آمد.
در پایان مراسم از آثار منتشر شده دانشگاه معارف اسلامی در سال 96 رونمایی شد.
  

ليست رونمايي كتاب‌هاي درسي و كمك درسي دانشگاه معارف اسلامي

سال 1396

رديف

عنوان كتاب

نويسنده

درسي

 كمك درسي

گروه

1.

تفسير موضوعي نهج البلاغه

علي نصيري

درسي

آشنايي با منابع اسلامي

2.

سبک زندگي قرآني (1)

مباني و اصول عام سبك زندگي

محمدعلي رضايي اصفهاني

كمك درسي

3.

سبک زندگي قرآني (2)

سبک زندگي علمي قرآني

محمدعلي رضايي اصفهاني

كمك درسي

4.

معنویت قدسی از نگاه قرآن

(با رویکرد تحلیل سازمانی)

علیرضا نوبری

كمك درسي

5.

قرآن و مسئله اكراه در دین؛

با تأکید بر نقد شبهات

حسین کامیاب

كمك درسي

6.

حريم خصوصي و نظارت اجتماعي؛

از منظر قرآن و نهج البلاغه

محمداسحاق مسعودي

كمك درسي

7.

تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي؛

ويژه رشته‌هاي هنر و معماري

سيد رضي موسوي گيلاني

درسي

تاريخ و تمدن اسلامي

8.

سخن آشنا یار آشنا؛ نقش امامان معصوم^ در حفظ و ترویج قرآن کریم

محمد مصطفی اسعدی

كمك درسي

9.

معرفت‌شناسی اسلامی و علم دینی؛

جستارهایی در علم‌پژوهی دینی

محمد محمدرضایی

و جمعي از نويسندگان

كمك درسي

مباني نظري اسلام

10.

رابطه دین و فناوری

حسين مطیع

كمك درسي

11.       

معجزه در آينه حكمت

روح الله شاكري زواردهي

كمك درسي

12.

اخلاق مربي‌گري ورزشي؛

اصول و بايسته‌ها (با همكاري وزارت ورزش و جوانان)

علي تاجبخش

كمك درسي

اخلاق اسلامي

13.

اخلاق مربي‌گري ورزشي؛

مسئوليت اخلاقي؛ مهارت‌ها و روش‌ها (با همكاري وزارت ورزش و جوانان)

علي تاجبخش

كمك درسي

14.

اخلاق مربي‌گري ورزشي؛

مسائل و موقعيت‌ها(با همكاري وزارت ورزش و جوانان)

علي تاجبخش

كمك درسي

15.

رویکردی موضوع‌محور به وصیت‌نامه

سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی

غفار شاهدی

درسي

انقلاب اسلامي

16.

مؤلفه‌هاي قدرت در جمهوري اسلامي ايران

(با همكاري خبرگزاري فارس)

منوچهر محمدي

كمك درسي

17.

انقلاب اسلامي ايران؛

زمينه‌ها، پيامدها و دست‌آوردها(با همكاري سمت)

منوچهر محمدي

كمك درسي

 

         

منبع خبر: معاونت پژوهش

دانشجویی
آزمون
دفترچه دروس سرفصل ها
دستاورد ها
مطالب مرتبط