مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
18/11/1396

مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا پناهیان سه شنبه ۱۷ بهمن 96 به همت مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار گردید.
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین پناهیان خاطرنشان کرد که؛ یکی از مفاهیم بسیار مهمی که در اوج شهرت از غربت بسیار بالایی برخوردار است مفهوم انقلاب می باشد. غربتِ مفهومِ انقلاب، شبیه غربتِ امام خمینی (ره) در وقت رحلتشان است که در اوج اقتدار و شهرت بودند اما غریب و مظلوم! در تشییع با شکوه پیکر امام نیز عده ای از جوانان دم می گرفتند؛ "غریب وا اماما، مظلوم وا اماما" و این به صورت یک شعار در سیل جمعیت جاری بود. این برداشت از حضرت امام (ره) درست بود اما به هر دلیلی به این برداشت از امام(ره) پرداخته نمی شود. امام درسال های آخر عمر خود و در اوج اقتدار و شهرت، رنج نامه می نویسند. انقلاب هم امروز در اوج شکوه و اقتدار می باشد اما غریب است!
وی در ادامه گفت: برای فهم عظمت انقلاب باید به کلمات امام مراجعه کنیم اما برای درک غربت انقلاب باید به فضای عمومی جامعه و حتی دین داران رجوع کنیم. مقام معظم رهبری اخیرا در یکی از جلسات فرموده بودند برخی اعضای حوزه وقتی می خواهند ژستی بگیرند از سیاست یا انقلاب تنزع می جویند. مصادیق سخن حضرت آقا هم در موضع گیری برخی از بزرگان حوزه کاملا مشهود است! ما برای انقلاب نه کامل اندیشیدیم و نه آن چنان تبلیغ کردیم. انقلاب اگر درست تبیین شده بود راه تداوم انقلاب و تحقق آرمان های انقلاب باز شده بود.
مشاور ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به درددل نسبت حوزه و انقلاب پرداخت و گفت: انقلاب در جایی که باید به خوبی قدردانی شود، به خوبی قدردانی نمی شود! مبانی انقلاب ریشه در آیات و روایات و تاریخ اسلام دارد اما چند درصد از فضلای حوزه با این مبانی آشنا هستند؟ انقلاب غریب است چون در خاستگاه خودش غریب است. گاهی غفلت هست و همین غفلت باعث غربت می شود. مرحوم آقای شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی(ره)، که امام در مورد ایشان می گفتند: روحی له الفدا، می گویند: ما تا به حال اسلام را فردی معرفی کرده ایم.
ما از اساس وجهه سیاسی دین را از آن حذف کرده ایم و معارف سیاسی دین، حتی در حوزه هم شناخته شده نیست. جایگاه سیاست در میان مبلغان دین و حوزه جا نیفتاده است، برخی قطعات تاریخ اسلام اصلا دیده نشده است. از عالمان دین انتظار نداریم که آیات قران نادیده گرفته شود و آیات سیاسی و اجتماعی را فردی تفسیر کنند.
این فعال تبلیغی با اشاره به ضرورت تداوم انقلاب و نسبت آن با حوزه گفت: فقه نظام چه اندازه در حوزه تولید شده است؟ منظور از فقه نظام، فقه فردی رایج در حوزه نیست. بلکه منظور نظام اقتصادی اسلام، نظام حقوق خانواده در اسلام، نظام تعلیم و تربیت در اسلام و دیگر نظام ها است که درحوزه پرداخته نمی شود. در حوزه به دردهای نظام پرداخته نمی شود!
اگر انقلاب رشد لازم را نداشته و نظام اسلامی آرمان های انقلاب را آنطور که باید محقق نکرده کم کاری و تقصیر اصلی متوجه خاستگاه انقلاب، یعنی حوزه است که توجه کافی به مبانی انقلاب و آنچه که نظام برای اداره حیات بشر نیاز دارد نداشته است. انقلاب در حوزه غریب است و اگر هم آرمان-های انقلاب تحقق پیدا نکرده چون ما نرم افزار آن را تولید نکرده ایم.
موسس و مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه تهران در ادامه با انتقاد از فکر رایج در فضای سیاسیون کشور پرسید؛ "فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله..." منظور از ایمان وکفر به طاغوت در این آیه شریفه چیست؟ اینکه عده ای ایمان به طاغوت دارند معنایش چیست؟ معنای کفر به طاغوت چیست؟ امروزه برخی مومن به طاغوت هستند و حاضر نیستند که کافر به طاغوت شوند، آیا مومن به طاغوت یعنی ایمان به قدرت طاغوت داشتن و ترس از قدرت طاغوت؟ رهایی از ولایت طاغوت چگونه اتفاق می افتد؟ امروزه این مباحث بسیار غریب هست و کسی به آن ها نمی پردازد. صحبت از انقلاب نباید منحصر به درس ریشه های انقلاب شود. ما در درس اخلاق و مبانی نظری و... باید به انقلاب و ولایت بپردازیم.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در بخش پایانی سخنان خود راه هایی را برای غربت زدایی از انقلاب پیشنهاد داد؛
اولا: اینکه ادبیات دینی باید تغییر کند. با این ادبیات دینی موجود نمی شود از دین و سیاست دفاع کرد! مثلا درباره ولایت در روایات و آیات قران چه اندازه کارکردگرایانه و ناظر به فواید و آثار بحث شده و چه اندازه به اثبات حقانیت آن پرداخته شده است؟ ما در ادبیات رایج و کتب فعلی مان چه اندازه به آثار و فوائد توجه داریم؟ در روایات اکثرا کارکرد گرایانه بحث شده و کمتر به اثبات حقانیت آن پرداخته شده است، یعنی آثار و فواید ولایت دیده شده است. اگر ادبیات تغییر کند بسیاری از غیر انقلابی ها سوءتفاهماتشان برطرف خواهد شد، پس ادبیات دینی باید تغییر کند!
ثانیا: برنامه آموزشی دین باید تغییر کند. القائاتی که برنامه آموزشی رایج دارد منجر به سکولاریسم در ذهن و اندیشه می شود.
ثالثا: باید وزن آموزه ها و مفاهیم دین مشخص شود و اگر وزن مشخص نباشد اولویت ها عوض می-شود و این نقطه آغاز انحراف در دین است. توجه به وزن مفاهیم در آیات قران یعنی وزن دادن مطابق با وزنی باشد که به آموزه های دین داده است.
در ادامه این مراسم گروه هم خوانی ولی عصر (عج) به اجرای برنامه پرداختند.
و در انتها از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «ایران؛ دیروز، امروز و فردا» تقدیر شد.
 

منبع خبر: مديريت امور دانشجويي و فرهنگي

دانشجویی
آزمون
دفترچه دروس سرفصل ها
دستاورد ها
مطالب مرتبط