بیانیه‌ای از طرف دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی
21/12/1396

بسم الله الرحمن الرحیم



استاد خسروپناه، شخصیتی است که به تعالی دانش و اندیشه از رهگذر پژوهش و نقد اندیشه اهتمام جدی دارد.


فتح قله‌ها و گسترش مرزهای دانش و اندیشه جز با وجود دانشمندان و حرکت نخبگان جامعه در مسیر تولید و تعالی علم عملی نیست و پویایی و پایایی این حرکت، در گرو نقد و بررسی اندیشه‌هاست. ندای رهبر معظم انقلاب برای برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره، گویای اهتمام ممتاز ایشان به تعالی و گسترش علم در ایران اسلامی است؛ اما دریغ که این مطالبه به حق ایشان، چنان که باید و شاید، از سوی مراکز حوزوی و دانشگاهی جامه عمل نپوشیده است. حجت‌الاسلام والمسلمین استاد خسروپناه، شخصیتی است که به تعالی دانش و اندیشه از رهگذر پژوهش و نقد اندیشه اهتمام دارد. ایشان، پس از سالیان متمادی تحصیل علوم مختلف نقلی و عقلی و بهره‌های وافر از محضر اساتید بزرگ و پرافتخار حوزه‌های علمیه و طی دوره‌های آموزشی و پژوهشی، گام در تدریس و پژوهش نهاد. در دفاع مقدس دیده‌بان مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی بود و پس از پایان آن دوران، در سنگر دیده‌بانی مرزهای معرفتی و اعتقادی فرهنگ اسلامی جای گرفت. تدریس بیش از بیست ساله علوم نقلی و عقلی در مراکز مختلف حوزه و دانشگاه و تالیف دهها کتاب و بیش از دویست مقاله علمی‌پژوهشی و راهنمایی دهها رساله سطح چهار و دکتری در حوزه و دانشگاه، بخشی از شخصیت علمی ایشان است. علاوه بر آن، اقبال مراکز متعدد علمی، آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه به بهره‌مندی از حضور و مشارکت ایشان در امور علمی و اجرایی گواه توان علمی این استاد حوزه و دانشگاه می‌باشد. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، موسسة امام صادق (ع)، مرکز تخصصی مذاهب اسلامی، مجمع عالی حکمت اسلامی، دانشگاه تهران، موسسه امام خمینی«ره»، دانشگاه ادیان، دانشگاه علوم حدیث، دانشگاه معارف اسلامی، حوزه دانشگاهی شهید بهشتی، دانشکده اصول دین، دانشگاه امیرالمومنین و بسیاری از دانشگاه‌های کشور، از جمله مراکز علمی در سطح کشورند که همواره از سرمایه علمی این استاد و اندیشمند انقلابی، چه در قالب تدریس و چه سخنرانی و... بهره‌مند بوده‌اند. استاد خسروپناه به نقد اندیشه، همچون فعالیت علمی مستقل، اهتمام دارد و علاوه بر پذیرش مسئولیت، در بُعد علمی توسعة جلسات نقد و مناظره، خود در چندین جلسه از کرسی‌های نقد، مناظره و نظریه پردازی، در جایگاه‌های نظریه‌پرداز، ناقد یا داور ایفای نقش کرده است و در عین حال، در قلمرو مسئولیت خود، همواره از اقدامات اساتید و محققان در برگزاری جلسات استقبال کرده است. همچنین ایشان در سمت ریاست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، با نگاه بلند علمی، تولید آثاری پرارج از اساتید سلف و خلف حکمت اسلامی و زمینه‌های مرتبط را رقم زده و این امر مایة مسرت حکمت‌دوستان است. حضور این اندیشمند بسیجی، در دانشگاه معارف اسلامی، با وجود جایگاهی ممتاز در نظام علمی کشور، به دلیل اهتمام به دروس معارف اسلامی و تربیت اساتید معارف اسلامی دانشگاه‌ها و هدایت علمی دانشجویان در قلمرو معارف تابناک اسلام و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب می‌باشد. منش استادی در کنار اعتقاد به نظام و انقلاب و اهتمام به خط و میراث امام و شهدای گلگون کفن، دوری از مسامحه و محافظه‌کاری و تحمل سنگینی هزینه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن، از وجوه فضل این شخصیت کم نظیر است.
شخصیت علمی و خدمات شایستة استاد خسروپناه به علم و فرهنگ اسلامی، در داخل و خارج کشور، با هجمه‌های دور از اخلاق به نام نقد علمی، مخدوش نخواهد شد. اما مدعیان نقد علمی باید توجه داشته باشند که اظهار نظر علمی، همواره مورد نقض و ابرام است، اما آنچه مایة پذیرش، کارآمدی و گسترش نقد است، نه خود نقد، بلکه رعایت شرافت نقد با تحفظ بر اخلاق است. هر اندیشمند و محققی، نقد منتقدان منصف و متخلق را هدایای منتقدان به خود می‌داند و آن را مایة ارتقاء یافته‌های خود قرار می‌دهد.
توقع علاقه‌مندان به علم و فرهنگ اسلامی در جامعة علمی کشور، از فعالان نظام آموزش عالی و اصحاب رسانه، همت و کوشش مضاعف در پیرایش دامان فضای علم و پژوهش از آفت بی‌اخلاقی است تا چراغ نقد اندیشه همچنان پرفروغ بماند.

اساتید و دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی


منبع خبر: مديريت امور دانشجويي و فرهنگي

دانشجویی
آزمون
دفترچه دروس سرفصل ها
دستاورد ها
مطالب مرتبط