معرفی معاونت آموزش

معرفی معاونت آموزشی:
معاونت آموزشی دانشگاه وظیفه برنامه ریزی، اداره و هدایت کلیه امور آموزشی دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و نظارت بر حسن اجرای مقررات و آئین‌نامه‌های آموزشی، تصمیم‌گیری درباره مسائل آموزشی، سیاست گذاری و اتخاذ تمهیدات لازم درجهت گسترش و ارتقاء کیفیت آموزشی و اجرای دوره‌های آموزشی و ارزیابی آنها را بر عهده دارد. برخی از وظایف و اختیارات این معاونت به شرح ذیل است:
• بررسی و پایش مستمر وضعیت آموزشی دانشگاه و احصاء نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت‌های آموزشی.
• تهیه و تنظیم سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و چشم انداز آموزشی دانشگاه و پیگیری مراحل تصویب، ابلاغ، اجرا و روزآمدسازی آنها.
• تهیه و پیشنهاد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آموزشی دانشگاه با همکاری کلیه گروه‌ها و واحدهای ذیربط و پیگیری و هدایت مستمر امور مربوط به تصویب، اجرا و اصلاح آنها.
• انجام مطالعات و برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی.
• برنامه ریزی به منظور ارتقا و بهبود مستمر خدمات آموزشی دانشگاه.
• طراحی و استقرار نظام ارزیابی راهبردی و تنظیم و تدوین شاخص‌های ارزیابی آموزشی دانشگاه
• تهیه و ارائه گزارش‌های رسمی سالانه از وضعیت آموزشی دانشگاه و تغییرات نماگرهای آموزشی در طول دوره‌های معین به تفکیک موضوع، رشته، گروه، حوزه و نظایر آن جهت ارائه به مراجع ذیربط.
• سازماندهی و استقرار نظام‌های سنجش و ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان و برنامه ریزی به منظور رفع کاستی‌ها و نواقص از طریق گروه ‌ها و حوزه‌های عملیاتی دانشگاه.


بخشهای زیر مجموعه معاونت آموزشی:
1. واحد برنامه ریزی درسی و نظارت آموزشی
2. واحد خدمات آموزش (کارشناسان آموزشی)
3. واحد آموزش های تکمیلی
4. واحد امور پایان نامه ها
5. واحد جذب هیأت علمی
6. واحد فارغ التحصیلی
7. مرکز اجرای آزمون
8. واحد تکنولوژی آموزشی



رشته های در حال اجرا:


1. کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی:
دوره کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی در گرایشهای:
• مبانی نظری اسلام
• اخلاق اسلامی
• تاریخ وتمدن اسلامی
• آشنایی با منابع اسلام
• انقلاب اسلامی
یکی از دوره های آموزش عالی در سطح بالاتر از کارشناسی است که با برنامه آموزشی و درسی تصویب و با مجوز شورای گسترش آموزش عالی به مرحله اجرا گذاشته می شود. اهداف این دوره به شرح ذیل است:
• تربیت مدرس برای تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور
• تقویت و ارتقای سطح توانایی علمی و آموزشی داوطلبان تدریس دروس معارف اسلامی
• تربیت فارغ التحصیلانی که بتوانند در گرایشهای معارف اسلامی ادامه تحصیل دهند
• تربیت پژوهشگرانی که برای تحقیق در حوزه اندیشه و معارف اسلامی و موضوعات مرتبط با دروس معارف اسلامی در مراکز علمی و پژوهشی به کار گرفته می شود.

2. کارشناسی ارشد توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی:
يکي از مهم‌ترين ابعاد انقلاب اسلامي، بُعد دينی و فرهنگي آن است. از این‌رو تبلیغ، ترویج و تبیین دین و فرهنگ دینی در جامعه اسلامی ایران و کشورهای دیگر به‌ویژه در دانشگاه‌ها، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. دانشگاه معارف اسلامي درصدد است براي تربيت افرادي که مأموريت ترويج فرهنگي و سياسي را برعهده مي‌گيرند، دوره کارشناسي ارشد «تبليغ فرهنگ دینی» تأسيس نمايد. بنابراين اين دوره براي تربيت افراد متخصص در حوزه امور فرهنگي براي اهداف ذيل است:
• تبليغ و ترويج آموزه‌هاي ديني
• هدفمند‌کردن فعاليت‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها
• حمايت، هدايت و نظارت بر مسايل فعالیت‌های فرهنگي و سياسي
• دانش‌افزایی و به‌روز‌کردن آگاهی‌های مدیران فرهنگی
• تقویت توانمندی‌های مسئولین امور فرهنگی
• پاسخ به سؤال‌ها و شبهات ديني دانشگا‌هيان
• تربیت افراد توانمند به‌منظور تبلیغ دین
• مشاوره، هدایت و راهنمایی دانشجویان و دانشگاهیان در امور دینی، فرهنگی و... .
دوره کارشناسی ارشد رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی دارای گرایشهای زیر می باشد:
• مدیریت فرهنگی
• تبلیغ دین
• مشاوره

3. دکتری مدرسی معارف اسلامی:
دوره دکتری مدرسی معارف اسلامی در گرایشهای:
• مبانی نظری اسلام
• اخلاق اسلامی
• تاریخ وتمدن اسلامی
• قرآن و متون اسلامی
• انقلاب اسلامی

یکی از دوره های آموزش عالی در سطح بالاتر از کارشناسی ارشد است که برنامه آموزشی و درسی آن تصویب و با مجوز شورای گسترش آموزش عالی به مرحله اجرا گذاشته می شود اهداف این دوره به شرح ذیل است:
• تربیت مدرس برای تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور
• تقویت و ارتقای سطح توانایی علمی و آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های معارف اسلامی دانشگاه ها.
• تربیت محقق و پژوهشگر برای تحقیق در حوزه های اندیشه دینی و معارف اسلامی و موضوعات مرتبط با دروس معارف اسلامی در مراکز علمی و پژوهشی.
• تغییر در ترکیب فعلی اعضای هیأت علمی معارف اسلامی دانشگاه ها از مربی به استادیاری.