Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 108

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

اثبات نص امامت با توجه به شبهات باب اول کتاب الامامه و النص

نویسنده: سعید رسالتی
استاد راهنما: عزالدین رضانژاد -
استاد مشاور: محمدصفر جبرائیلی - حسن رضایی مهر -
استاد داور: سید اسحق حسینی کوهساری - محمد رضا امامی نیا - عبدالرحیم سلیمانی (بهبهانی) - رحیم لطیفی -
مقطع: دکتری
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 04/03/1395
چکیده:

چكيده
مسأله امامت، يکي از مهمترين مباحث کلامي است که متکلمان برجسته شيعه، ضمن تحليل مسائل مربوط به آن، رساله¬هاي بسياري در اين باره نگاشته¬اند. يکي از مسائل اساسي و مهم در امامت، مسأله نصّ بر امامت است. شيعه قائل به نص پيامبر(ص) بر امامت و جانشيني ائمه اطهار(ع) مي¬باشد و در مقابل، اهل تسنن بالاجماع، قائل به عدم نصّ نبّي بر جانشيني امامان شيعه هستند. يکي از نويسندگان معاصر اهل تسنن به نام فيصل نور در کتاب «الإمامة و النص» با استناد به شماري از گزارش¬هاي روايي و تاريخي و با توجه به تعارض ظاهري روايات شيعه در مسأله¬ي امامت، ادعا کرده که هيچ نصّي دربارة امامت امامان شيعه وجود نداشته و پيغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و بسياري از ياران و خاندان آنان، از مسأله¬ي امامت بي¬خبر بوده¬اند، ليكن وجود احاديث معتبر و متواتر در موضوع نص بر امامت، آشکار مي¬کند كه پيغمبر اکرم(ص)و جانشينان آن حضرت، نه تنها از امر امامت آگاه بودند، بلکه تلاش گسترده و دامنه¬داري براي آگاه نمودن امت به انجام رسانده¬اند.
در اين نوشتار سعي شده است ضمن بيان نصوص امامت حضرت علي(ع) و ائمه اطهار(ع)، اثبات شود که اگر رواياتي از خمسه طيبه(ع)، تكرار شده به دليل تأکيد و تثبيت امامت، اعلان انتصابي و الهي بودن امر امامت بوده است و همچنين رواياتي كه در تعارضِ صوري با نصوص امامت به نظر مي¬رسد، به دليل فشار سياسي و تقيه بوده است.
وجه مشترک در پاسخ به شبهات نصوص امامت امام سجاد(ع) تا امام عسگري(ع)، اين است که به دليل برخي شرايط خاص همچون منع تدوين حديث که از زمان خلفا آغاز شده است، تحريف و جعل حديث، و همچنين به دليل فضاي سياسي خاصي که ائمه اطهار(ع) در آن به سر مي¬بردند، به ناچار، براي حفظ جان خود و امام پس از خود، و جهت حفظ سازمان تشيع، مسير تقيّه را در پيش گرفته و نمي-توانستند تصريح به امامت خود و يا ساير امامان داشته باشند و همين باعث صدور اندك رواياتِ به ظاهر متعارض با نصوص امامت شده است.
در ادامه، ضمن بيان نصوص قرآني و روايي مهدويت، بيان شده است که دليل اختلاف روايات شيعه پيرامون تاريخ ولادت حضرت مهدي(عج)، نام مادر ايشان، فلسفه غيبت، زمان ظهور و...، تنها در راستاي حفظ جان حضرت و همچنين امتحان و آزمايش مسلمانان در مسأله¬ي امامت و مهدويت بوده است.
اين پژوهش، به روش توصيفي – تحليلي و جمع آوري اطلاعات از طريق كتابخانه¬اي انجام پذيرفت.
کليد واژه:
نص، امامت، تعارض نصوص، فيصل نور، الإمامة و النص، چهارده معصوم.