Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 111

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

رفتار شناسی امامیه در بحران های پدید آمده پس از شهادت امام عسکری (ع)تا آغاز غیبت کبری

نویسنده: مجید احمدی کچایی
استاد راهنما: نعمت الله صفری فروشانی -
استاد مشاور: حسین حسینیان مقدم -
استاد داور: حامد منتظری مقدم - محمدرضا بارانی - محمدرضا جباری - قاسم صفری (جوادی) -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 28/10/1394
چکیده:

چكيده
اين پژوهش بحران‌هاي دوره غيبت صغري را مورد بازخواني قرار داده و اين مهم دانسته شده که چگونه و چرا اين بحران‌ها براي جامعه اماميه پديدار گشت. در اين مسير لازم شد ابتداء جريان‌هاي دورن اماميه مورد واکاوي قرار گيرد و شيوه رفتار و تعامل امامي مذهبان با بحران‌هاي آن دوره در ترازوي سنجش قرار گيرد.
بحران امامي مذهبان با غيبت امام آغاز شد، پيآمد آن جريان حيرت، تفرق اماميه و اشکال تراشي مذاهب ديگر شيعي عليه باورهاي اماميه بوده است، در مقابل اماميه از طرفي با گسترش کارکرد‌هاي شبکه وکالت در مسائل جاري هم کيشان خود و از طرف ديگر جنب و جوش فراوان انديشمندان نقل گرا در جمع آوري تراث روايي اماميه، و متکلمان ايشان در عرصه‌هاي کلام، کمر به رفع مشکلات اماميه پرداختند، به طوري که با دقت نظر در آثار اماميه در آن دوره و مقايسه آن با دوره‌هاي پيشين گستردگي و حجم فزآينده آن مشهود مي‌باشد.
همانطورکه غيبت امام سبب به وجود آمدن بحران‌هاي گوناگوني در اماميه شد، در مقابل امام مهدي (عج) به همراه عالمان اماميه و جريان وکالت سعي زيادي داشتند تا مشکلات فرآروي اماميه را سامان دهند و رفتاري متناسب با بحرانهاي نوظهور داشته باشند. اين امر با مهار نسبي برخي از اين بحران‌ها در نيمه دوم غيبت صغري مشهود مي‌باشد.
واژگان کليدي
امام مهدي، غيبت صغري، اماميه، بحران، نهاد وکالت، متکلمان.