Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 126

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

قانون مندی تاریخ از دیدگاه قرآن

نویسنده: سید ضیا الدین میر محمدی
استاد راهنما: محسن خندان الویری -
استاد مشاور: نعمت الله صفری فروشانی -
استاد داور: مهران اسماعیلی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 31/04/1389
چکیده:

چكيده:
كليد واژگان: فلسفه مضاف، فلسفه نظري تاريخ، فلسفه انتقادي تاريخ، قانون‌مندي تاريخ، ويژگي قانون تاريخي، ساختار قانون تاريخي، سنت تاريخي قرآن.
پژوهش هاي فلسفي تاريخ با رويكرد معرفتي به دو شاخه «فلسفه نظري يا جوهري تاريخ» و «فلسفه تحليلي يا انتقادي تاريخ» تقسيم مي شود.
فلسفه نظري تاريخ، الگويي از فلسفه مضاف به واقعيت‌ها است كه در آن روند كلي تاريخ مطالعه مي‌شود. پژوهش حاضر از سنخ پژوهش هاي مربوط به مطالعات فلسفه نظري با رويكرد قرآني است.
فلسفه نظري تاريخ در غرب سه دوره تاريخي تحت عنوان تاريخ تحليلي، تاريخ جهاني و تاريخ تجربي را طي كرده است. پژوهش حاضر تحليل معرفت شناسي و روش شناسي ديدگاههاي فلسفه نظري تاريخ توين بي و اشپنگلر را بيان مي‌كند.
بيان ديدگاه‌هاي شهيد مطهري و شهيد صدر در زمينه فلسفه نظري تاريخ با رويكرد قرآني ادامه پژوهش است كه نقدي معرفت شناختي و روش شناختي از ديدگاههاي آنها ارائه مي‌كند.
در ادامه بحث كه جوهره اصلي تحقيق است، بحث قانون مندي تاريخ از ديدگاه قرآن مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. بررسي ماهيت و چيستي قانون تاريخي در قرآن، روش بررسي قانون مندي تاريخ از ديدگاه قرآن در ذيل سه گروه از آيات قرآن از مباحث بعدي پژوهش است.
بررسي ويژگي قانون تاريخي در قرآن با بيان ويژگي هايي همچون فراگير بودن قانون تاريخي قرآن، خدايي بودن قانون تاريخي، اراده انسان در قانون تاريخي قرآن، تحويل و تبديل ناپذيري قانون تاريخي، پيوند قانون تاريخي با زندگي اجتماعي انسان، اختصاص قانون تاريخي به زندگي دنيوي انسان و عملياتي بودن قانون تاريخي از ديدگاه قرآن از مباحث اصلي پژوهش است.
تبيين رابطه ميان اراده انسان با قانون عليت در تاريخ، دامنه و برد اراده انساني در تاريخ، رابطه اراده انسان با جهت داري پديده هاي تاريخي و اراده انسان و ارتباط ان با تكامل تاريخي از مباحث پژوهش مي‌باشد.
مقايسه تطبيقي قانون مندي تاريخ از ديدگاه بشري و ديدگاه قرآني ، نتيجه پژوهش است.