Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 151

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

شیوه های مبارزه ائمه اطهار علیهم السلام«آغاز تا غیبت صغری» با غالیان

نویسنده: یدالله حاجی زاده باب تنگلی
استاد راهنما: نعمت الله صفری فروشانی -
استاد مشاور: محمدرضا بارانی - محمدرضا جباری -
استاد داور: محمد ابراهیمی ورکیانی - مهدی فرمانیان آرانی - فاطمه جان احمدی - علی آقانوری -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 25/02/1393
چکیده:

چکيده
در رساله حاضر تحتِ عنوان:«شيوه‌هاي مبارزه ائمه اطهار(ع) (تا آغاز غيبت صغري) با غاليان»، تلاش شده است ـ با تقسيم غاليان به دو طيف غاليان جاهل، ساده دل، کج فهم و فريب خورده و غاليان شياد، فريب کار و دروغ گو ـ شيوه‌هاي برخورد امامان(ع) در مبارزه با اين گروه منحرف، مورد واکاوي و دقت نظر قرار گيرد.
اين پژوهش که در شش فصل به نگارش درآمده، علاوه بر شرح و توضيح مسائل کلي مربوط به رساله، همچون: طرح تحقيق، نقد و بررسي منابع، تحديد واژگان و مفهوم شناسي، شناسه غاليان و بيان علل و ريشه‌هاي غلو در عصر ائمه(ع)، به تاريخچه غلو و غاليان در عصر ائمه(ع) توجه شده و غاليان اين دوره و عقايد آنها مورد بررسي قرار گرفته است. در فصل‌هاي بعدي اين رساله، شيوه‌هاي مبارزه امامان(ع) با غاليان به دو شيوه مسالمت آميز و سخت گيرانه تقسيم شده است و بيان شده که نوع استفاده از اين شيوه ها، با هر يک از اين گروه‌ها متفاوت بوده است. امامان(ع) در برخورد با غاليانِ جاهل، ساده دل، کج فهم و فريب خورده، عمدتاً از شيوه‌هاي ارشادي و مسالمت آميز و ملايم بهره گرفته‌اند و در برخورد با غاليان شياد، فريب کار و دروغ گو بعضا از شيوه‌هاي مسالمت آميز بهره گرفته‌اند و اگر غاليان را اصلاح پذير نمي دانستند، به شيوه‌هاي قهري و خشونت آميزي چون لعن، تکذيب، نهي از هم نشيني، رسوا سازي، تکفير، طرد و برائت از آنها رو آورده‌اند. و احيانا تحت شرايطي خاص، دستور قتل ايشان را صادر کرده‌اند.
نوع غاليان، شرايط زماني، در دست داشتن حکومت و مسائلي ديگر، سبب برخورد‌هاي گوناگون با غاليان شده است. به همين جهت در فصل پنجم اين رساله به «تطور شيوه‌هاي برخورد ائمه(ع) با غاليان» پرداخته شده است.
اخبار اقدامات ائمه(ع) در برخورد با غلات در منابع مختلف انعکاس يافته است به همين جهت، در پژوهش حاضر سعي شده با تکيه بر ديدگاهي تاريخي و کلامي، و با تکيه بر منابع دست اول، شيوه برخورد ائمه(ع) با غاليان مورد بررسي قرار گيرد.
کليد واژگان
ائمه(ع)، شيوه‌هاي برخورد با غاليان، غاليان، غلو، فرقه‌هاي غالي، باروهاي غاليانه، تطور شيوه ها، امامان(ع).