Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 211

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مواضع امام صادق(ع) در برخورد با متکلمان اهل سنت

نویسنده: سعید مهوش منصف
استاد راهنما: محمد ابراهیمی ورکیانی -
استاد مشاور: علیرضا ایمانی مقدم -
استاد داور: محمدصفر جبرائیلی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 1392/08/15
چکیده:

چکیده :
امام صادق با متکلمان اهل سنت در زمینه های مختلف دارای مناظرات و مباحثاتی می باشند که می توان از این تعاملات و نحوه آن پی به شناخت سیره علمی و اجتماعی امام صادق برد.
امام صادق پیشوای ششم شیعیان به عنوان رئیس مکتب جعفری پیروان خویش را به همزیستی با اهل سنت دعوت می نمود تا به این شیوه هم شیعیان از جامعه که اکثریت آن با اهل سنت بود منزوی نشوند و هم بتوانند احکام و اصول شیعه را با ملایمت به آنان منتقل کنند.
از این روی در مدارحق با مسامحه با آنان رفتار می نمودند ، اما این سهل گرفتن هرگز به معنای زیرپا گذاشتن اصول نبود و آن جا که مسئله اصولی در میان بود ، حضرت هرگز تسلیم نمی شدند.
آنچه به دوره امامت امام صادق ویژگی خاصی بخشیده بود استفاده از علم بی کران امامت، تربیت دانش طلبان و بنیان گذاری مکتب تشیع است . متکلمان اهل سنت به عنوان عضوی از جامعه علمی اهل سنت در دوران امامت امام صادق در مواضع مختلف با امام ساعت ها به بحث و مناظره و طرح پرسش می پرداختند و از محضر امام جواب های مستدل و محکم دریافت می کردند و در برابر عظمت علمی و منطق قوی او چاره ای جز تسلیم و تواضع نداشتند. در بسیاری از موارد برخی از افراد در خلال بحث ها و مناظرات با امام ، وجدان خفته شان بیدار و راه حق را تشخیص می دادند.
کلید واژه:( امام صادق ، کلام، متکلم ، اهل سنت ، مناظرات)