Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 227

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تأثیر اندیشه سیاسی تشیع بر حرکتهای اسلامی شمال آفریقا(با تأکید بر مصر)

نویسنده: سلطانعلی میر
استاد راهنما: مصطفی ملکوتیان -
استاد مشاور: محمدحسن زمانی - یعقوب توکلی واسکس -
استاد داور: محمد جواد نوروزی فرانی - محمداسمعیل خدادادی تیرکلائی - حمید احمدی حاجی کلائی - محمد مهدی باباپور گل افشانی -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 16/10/1394
چکیده:

چکيده
انديشه و تفکر اصيل اسلامي خصوصاً شيعه در طول تاريخ منشأ تحولات و قيام¬هاي متعددي بوده است. اين انديشه به دليل ماهيت الهي و انساني همواره با حکومت‌هاي جائر و ظالم در ستيز بوده و حامي جدي مظلومان و ستمديدگان و در پي اجراي حکومت عدل الهي بوده است. در طول تاريخ، قيام‌هاي متعددي رخ داده که جلوه‌اي از اين تفکر و انديشه بوده است. آن کساني که حاکميت پس از رسول گرامي اسلام(ص) را از آن خاندان پيامبر مي‌دانستند به شيعه معروف گرديدند و سپس در بخش عمده‌اي از جهان اسلام گسترش يافت. اهل بيت رسول مکرم اسلام(ص) از جايگاه ويژه‌اي نزد عمده فِرق اسلامي اعم از شيعه و سني برخوردارند و همزمان با ورود اسلام به شمال آفريقا، اين تفکر به آن منطقه راه يافت.
فرهنگ اسلامي مصر بي تأثير از فرهنگ شيعه نيست. زيرا حضور فاطميان در آن ديار، موجب شد تا فرهنگ شيعه در آنجا نضج گرفته و منتشر شود. از آن¬جايي که اسلام از دروازه مصر وارد آفريقا شد، همواره آفريقاي مسلمان از دريچه مصر به جهان اسلام مي‌نگريسته و در طول تاريخ، مصر اسلامي آفريقا را تغذيه نموده و به عنوان يک کشور مرجع محسوب مي‌گردد. دين¬گرايي، عدالت-خواهي، تفکر امامت و ولايت، مقابله با استبداد داخلي و نفي استعمار خارجي، موعودگرايي و مهدويت، جهاد و شهادت، بسيج توده‌ها و پياده نمودن شريعت اسلامي، مقابله با رژيم اشغالگر قدس و بازگشت به خويشتن، بحران¬ها و چالش¬هاي محيطي، منطقه‌اي و بين¬المللي از جمله نقاط مشترک و اثرگذار فکري و انديشه‌اي مي‌باشد که عمدتاً ريشه در تفکر شيعه دارد. در اين بررسي ما به ابعاد اين تاثيرگذاري پرداختيم و مولفه‌هاي مشترک و تأثيرگذار انديشه شيعي بر خيزش‌هاي اسلامي را مورد بررسي قرار داديم.
واژگان كليدي:
شيعه، انديشه، سياست، انديشه سياسي، جنبش، شمال آفريقا، انديشه سياسي شيعه.