Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 238

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

روش شناسی پژوهش در اخلاق کاربردی (با تأکید بر مورد پژوهی های اخلاق زیستی)، نقد و بررسی و ارائه الگوی اسلامی

نویسنده: محمد تقی اسلامی
استاد راهنما: احد فرامرز قراملکی -
استاد مشاور: محسن جوادی -
استاد داور: مسعود آذربایجانی - سیداکبر حسینی قلعه بهمن - محمدجواد فلاح - محمد فتحعلی خانی -
مقطع: دکتری
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 27/10/1394
چکیده:

چکيده
روش‌شناسي بحثي است که در ميانه دو بحث «روش تحقيق» و «معرفت‌شناسي تحقيق» قرار مي‌گيرد و در آن، در مقام نقد روش‌هاي تحقيق، از مباني و پيش زمينه‌هاي فکري آنها سخن مي‌رود. در اين رساله از روش‌هاي موجود در اخلاق کاربردي معاصر بحث مي‌کنيم و آنها را به قصد رسيدن به رهيافتي اسلامي، به بوته نقد مي‌گذاريم. اين روش‌ها به طور کلّي عبارتند از: قياس‌گرايي، استقراءگرايي، و اصل‌گرايي. اين روش‎ها براي رويارويي با مسائل دشوار اخلاقي پيشنهاد شده‎اند.
چالش با روش‌هاي اخلاق کاربردي و کاوش از روش صحيح به دلايلي ضرورت دارد؛ از جمله اينکه: به کارايي و اثربخشي مطالعات اخلاقي کمک مي‌کند، بحث‌هاي پراکنده و بي‌سر و سامان را انتظام مي‌بخشد، به بهره‌جويي حداکثري از روش‌ها، روي‌آوردها، و ابزارهاي متنوع تحقيق و تمايز کاربرد بجا از نابجاي آنها مي‌انجامد و بالاخره کشف روش بومي، درک امتياز آن از روش‌هاي غير بومي، و طرح آن به‌ صورت جهاني را نويد مي‌دهد.
رهيافت انتقادي ما در اين رساله، رهيافتي اسلامي است که از تجربه تاريخي عالمان مسلمان، هم در شناسايي منابع ديني فهم اخلاقي و هم در روش به‌کارگيري اين منابع بهره مي‌جويد. البتّه چون روش‌شناسي قابل انطباق بر فرهنگ بومي ايراني را جستجو مي‌کنيم، طبيعي است که بر روش فلسفي و اجتهادي فيلسوفان و فقيهان شيعه تمرکز بيشتري داشته باشيم.
تأکيد ما در اين رساله بر حوزه اخلاق زيست‌پزشکي از آن رو است که عالمان و فيلسوفان اخلاق کاربردي عمدتاً مباحثات روش‌شناختي خود را در حوزه اخلاق زيستي يا اخلاق زيست‌پزشکي انجام داده‌اند.
انتقال دقيق ادبيات علمي به همراه بيان تحليلي و بررسي انتقادي رويکردهاي مهم معاصر در موضوع بحث و بالأخره، پيشنهاد ايده‎اي بومي که از شرايط و زمينه‎هاي پژوهشي لازم براي طرح در سطح جهاني برخوردار باشد، از دست‎آوردهاي اين تحقيق است.
واژه‌هاي کليدي
اخلاق، اخلاق اسلامي، فلسفه اخلاق، اخلاق هنجاري، اخلاق کاربردي، روش، روش‌شناسي، قياس‌گرايي، استقراءگرايي، اصل‌گرايي، توازن متفکرانه.