Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 244

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مقایسه نقش کارکردی روحانیت در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی و ترسیم چشم انداز آینده (با تأکید بر دیدگاه امام خمینی ره)

نویسنده: الهه وکیلی
استاد راهنما: مصطفی ملکوتیان -
استاد مشاور: نجف لک زایی - ابراهیم کلانتری -
استاد داور: یعقوب توکلی واسکس - حمید احمدی حاجی کلائی - محمد هادی فلاح زاده - موسی فقیه حقانی -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 13/12/1394
چکیده:

چکيده
نقش کارکردي روحانيت به معني چگونگي عمل بر وظيفه‌اي است که روحانيت در جامعه برعهده دارد. بر اين اساس سؤال اصلي که در اين پژوهش مطرح مي‌شود اين است که چه عوامل درون‌ساختاري نهاد روحانيت در تفاوت نقش کارکردي روحانيت در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامي تأثيرگذار بوده‌اند و چشم‌انداز آن را مي‌تواند تحت تأثير قرار دهد؟
به دليل ويژگي‌هاي مشترک نهضت مشروطه و انقلاب اسلامي که متأثر از انگيزه و فرهنگ ديني توده‌ي مردم بوده و به تبع آن نيز روحانيت رهبري آن‌ها را بر عهده داشته است. براساس چارچوب نظري اين پژوهش، نيروي دين که رکن اصلي آن را نهاد روحانيت تشکيل مي‌دهد مهم‌ترين عامل تأثيرگذار در پيشبرد اين دو جنبش تلقي مي‌گردد.
روش اين تحقيق، تطبيقي-تحليلي است که از طريق مقايسه‌ي وضعيت متناظر به تحليل و تبيين تفاوت و تشابه عملکرد روحانيت در اين دو واقعه‌ي مهم سياسي و در راستاي فرضيه که بر تفاوت ويژگي‌ها و ساختار نهاد روحانيت در اين دو دوره تأکيد دارد، صورت مي‌گيرد.
واکاوي تطبيقي نقش کارکردي روحانيت در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامي، نشان مي‌دهد، براساس مؤلفه‌هاي مذكور در فرضيه اصلي اين پژوهش، تفاوت معناداري بين نقش كاركردي روحانيت در انقلاب اسلامي و نهضت مشروطه ديده مي‌شود. همچنين مقايسه كنش جمعي روحانيت در اين دو واقعه مهم سياسي مشخص مي‌نمايد، براساس شاخصه‌هاي «رهبري روحانيت به عنوان گروه مرجع»، «مرجعيت و رهبري»، «انديشه فقهي سياسي مرجعيت(ايدئولوژي)»، «انسجام تشکيلاتي روحانيت» و همچنين «روحانيت و قدرت بسيج مردم» كنش جمعي روحانيت در انقلاب اسلامي در همه‌ي اين زمينه‌ها نسبت به نهضت مشروطه عملكردي به مراتب موفق‌تر و اثربخش‌تر داشته است به‌طوري‌که سرانجام، اين كنش جمعي با رهبري بلامنازع امام خميني، به استقرار جمهوري اسلامي در ايران منتهي مي‌گردد.
در بخش پاياني اين رساله، در ارتباط با چشم‌انداز نقش کارکردي روحانيت، ضمن شناسايي مهم‌ترين چالش‌هاي فرهنگي پيش‌رو، به ضرورت ايجاد تحول در کارويژه‌هاي روحانيت از طريق تحول در حوزه‌هاي علميه و چگونگي انجام آن اشاره مي‌گردد.
واژه‌هاي کليدي
نقش کارکردي، روحانيت، کنش جمعي، نهضت مشروطه، انقلاب اسلامي.