Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 28

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مبانی هستی شناختی مدیریت فرهنگی در قرآن

نویسنده: محمدحسن جاویدی
استاد راهنما: جعفر رحمانی -
استاد مشاور: اکبر میرسپاه -
استاد داور: علی باقی نصرآبادی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مدیریت فرهنگی
تاریخ دفاع: 30/06/1396
چکیده:

چکیده
مدیریت فرهنگی دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام اسلامی است. این دانش از مبانی و هسته اولیه نظری تشکیل گردیده است که برخی از این مبانی به نوعِ نگاه به جهان هستی مربوط می‌شود و به مبانی هستی‌شناختی تعبیر می‌گردد. لذا تدوین این دانش، بر پایه مبانی هستی‌شناختیِ اسلامی، هویت آن را دینی می‌سازد. جهت استخراج این مبانی، در میان منابع اسلامی، قرآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که کلام آفریدگار هستی است و بهترین رویکرد را نسبت به هستی ارائه می‌دهد.
بنابراین هدف اصلی این پژوهش، احصاء مبانی هستی‌شناختی مدیریت فرهنگی در قرآن کریم می‌باشد. در واقع این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سؤال است که مبانی هستی‌شناختی مدیریت فرهنگی در قرآن کریم چیست؟ در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای استفاده شده و داده‌ها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد پردازش قرار گرفته‌اند.
این پژوهش به این نتیجه رسید که هستی‌شناسی قرآن، هستی‌شناسی توحیدی است. از نظر قرآن، خداوند یگانه و یکتاست، او مبدأ و غایت هستی بوده، سنت‌هایش بر جهان حاکم است و بر کل هستی نظارت دارد. انسان و جهان مخلوق خدا هستند. انسان اشرف مخلوقات، دارای اختیار و دو بُعد جسمی و روحی است. او آفريده شده تا به مقام قرب الهي برسد. همچنین همه جهان برای غایتی آفریده شده و پیوسته به سوی آن در حرکت است. جهان به دو دوره دنیا و آخرت تقسیم‌ می‌شود، نظام موجود نظام احسن، عدل‌محور و حق‌مدار بوده و قانون علیت بر این نظام حکم‌فرماست. بر این اساس، هدف اصلی در مدیریت فرهنگی، بسط نگرش توحیدی است که نتیجه آن نیل به مقام قرب الهی است. حق‌مداری، عدالت‌محوری، حفظ کرامت انسانی، انگیزش الهی، توکل و مشورت، بهره‌گیری از مدیران، مشاوران و نیروی انسانی با تقوا، بهره‌گیری از فرصت محیطی رشد و... از اصول و روش‌های مدیریت فرهنگی بر مبنای دیدگاه هستی‌شناسی قرآنی می‌باشند.
واژه‌های کلیدی
مدیریت فرهنگی، مدیریت اسلامی، مدیریت قرآنی، مبانی فلسفی مدیریت، مبانی هستی‌شناختی مدیریت، مدیریت در قرآن، هستی‌شناسی در قرآن.