Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 296

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تعامل قرآن با اهل کتاب بر اساس ترتیب نزول آیات

نویسنده: رقیه عراقی
استاد راهنما: عبدالکریم بهجت پور -
استاد مشاور: مجید حیدری فر -
استاد داور: محمدعلی مجد فقیهی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 28/04/1396
چکیده:

چکیده
موضوع این پژوهش تعامل قرآن با اهل¬کتاب بر پایه ترتیب نزول است. برشماری و بررسی گونه¬های تعاملات قرآن و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) با اهل¬کتاب موضوع بسیار مهمی است که این نوشتار می‌‌کوشد با بهره¬¬گیری از روش تحلیل تفسیری و تاریخی و با استفاده از اسناد نوشتاری و کتابخانه¬ای، به ویژه تفاسیر و تواریخ دست اول به پردازش داده¬ها پرداخته و با جستاری در آیات (بر اساس ترتیب نزول) و روایات مرتبط این مسأله را تبیین و تحلیل کند.
بر اساس آیات قرآن، خدای سبحان چگونگی برخورد با اهل¬کتاب را برای پیامبر خود بیان ¬فرموده است. پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) پیش از تشکیل حکومت اسلامی و پس از آن، درباره اهل¬کتاب با نهایت خردورزی و درایت عمل ¬کردند. طبق آیات الاهی، در آغاز روش¬های گوناگونی را به کار بردند؛ مانند دعوت استدلالی به اسلام، بستن پیمان همزیستی مسالمت آمیز، به مدیریت رفتارهای آنان پرداختند و سرانجام پس از نافرجام ماندن تصمیمات منطقی و تدبیرات مهرآمیز، آن حضرت به برخوردهای قهرآمیز با آنان رو آورد.
گونه¬های تعاملات قرآن و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از این قرار است: پذیرش دعوت به مشترکات(64/آل عمران) ،در پس اجتماعی (گفت و گوی نیکو با اهل کتاب: 109/بقره)، فرهنگی (داوری اهل کتاب بر پایه حکم خدا: 49/ مائده) و نظامی (چهار غزوه بنی قَینُقاع و بنی نضیر و بنی قریظه و بنی المصطلق: 12/آل عمران، 2/حشر، 26/احزاب، 7-8/منافقون) است.
واژگان کلیدی
قرآن و اهل¬کتاب، تعامل اجتماعی، تعامل فرهنگی، تعامل نظامی، ترتیب نزول.