Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 299

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بایسته های اخلاقی مادر در خانه (عفت در پوشش، آرایش، گفتار)

نویسنده: معصومه کریمی
استاد راهنما: محمدجواد فلاح -
استاد مشاور:
استاد داور: قاسم احمدی - اقدس یزدی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 25/09/1396
چکیده:

چکیده
خانه نخستین کلاس درسی است که همه‌ی آحاد بشریت در آن حضور یافته و به لحاظ اخلاقي پرورش می‌یابند. به تبع، نخستین مربی اخلاق انساني در این مکتب، مادر است که به لحاظ نقش وراثتی، محیطی، آموزشی، الگودهی، تغذیه و محبت در محوریت قرار دارد. امتیاز این جایگاه و تأثیر بی‌بدیل آن بر اخلاق دیگر اعضاء خانواده، اهمیت توجه به بایسته‌های اخلاقی جنس مادر و نمودهاي رفتاري او را نمایان می‌سازد كه در پژوهش حاضر به فراخور محدوده‌ي موضوع، در سه محور پوشش، آرايش و گفتار (سه نمود بيروني و ظاهري فرد) بررسي مي‌گردد.
مادر در پوشش خود ملزم به توجه به اصول اخلاقی چون انگیزه‌ی الهی، شرع محوری، عفاف، تناسب، بهداشت و آراستگی می‌باشد. کارکردهای چنین پوشش اخلاق مدارانه‌ای برای مادر، پاسخگویی به نیاز فطری خود استتاری، تقویت عفاف، حفاظت جسم از آسیب‌های فیزیکی، نمود زیبایی‌ها، هویت بخشی به مادر، امنیت روانی خانواده و ارائه‌ی الگویی مناسب برای فرزندان است .در آرایش نیز ضمن توجه به اصول مذکور کارکردهایی چون جبران کمبودها، حفظ عزت نفس، جلوه نمایی، نشاط روحی، نظم ظاهری، سلامتی، تحکیم خانواده و الفت اجتماعی می‌توان منظور کرد. گفتار مادر نیز دربردارنده‌ی اصولی چون عفت کلامی، تکریم شخصیت، صداقت، خیرخواهی، عیب‌پوشی، محبت و ملایمت است که کارکردهای اخلاقیِ بهبود روابط عاطفی خانواده، ارائه‌ی الگوی مناسب، آموزش، آگاهی، ترغیب، ترهیب، امر به معروف، نهی از منکر، تشویق و تنبیه تربیتی را داراست. ذیل هرکدام از بخش‌های سه‌گانه‌ی مذکور، می‌توان کدهایی را منظور کرد که تحقیق حاضر ذیل مباحث هر بخش کدهایی پیشنهادی را برای مادران ارائه کرده است.
این پژوهش نظری است و با توجه به منابع اسلامی و تمرکز بر آیات و روایات به استخراج و تبیین آموزه‌های اخلاق اسلامی در این سه عرصه پرداخته است.
كليد واژه‌ها
اخلاق کاربردی، اخلاق مادری، كاركردهاي اخلاقي، اصول اخلاقي مادري، پوشش مادر (در خانه)، آرایش مادر (در خانه)، گفتار مادر (در خانه).