Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 320

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

حقیقت وحی از دیدگاه علامه طباطبائی ناظر بر شبهات متجددان معاصر

نویسنده: غلامرضا بدرخانی
استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا -
استاد مشاور: ابراهیم کلانتری -
استاد داور: عبدالحسین خسروپناه -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 14/9/1389
چکیده:

چکیده:
وحی الهی به معنای ارتباط خداوند با سایر موجودات است و در قالب الهام، قول و تکلم انجام می شود. وحی الهی به انسان در قالب تکلم انجام می شود. معنای تکلم الهی با انسان از نوع معنای معهود در ذهن ما نیست بلکه نوعی امر ایجادی است که به سه روش (از وراء حجاب، با واسطه فرشته، بی واسطه) انجام می شود. منصب نبوت، موهبتی الهی است که براساس افراد به آنها اعطا می شود. پیامبران در دریافت و حفظ و ابلاغ وحی، هم چنین در تمامی افعال خود معصوم هستند لذا هیچ گونه دخل و تصرفی در وحی توسط پیامبران انجام نمی گیرد. لذا نقش پیامبر در واقع امین وحی بودن است و اقتضای این امانتداری عصمت است. وحی تشریعی الهی، در واقع اراده التشریع است و از سنخ امر تکوینی به حساب می آید و امکان تخلف در آن نیست لذا نقش پیامبر از نوع قابلی تکوینی خواهد بود. در نتیجه قرآن به عنوان وحی الهی، هم در مرحله معانی و هم الفاظ از جانب خداست و امکان هرگونه مطلب خطا و اشتباه در قرآن، وجود ندارد، پس نظریه انعکاس فرهنگ زمانه در قرآن توسط خدا یا پیامبر و تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمان صحیح نخواهد بود و این با اصل نبوت و هدایت گری قرآن سازگار نیست. نمونه هایی که به عنوان تاثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه ذکر شده است ناشی از تفسیر غلط مفسران است نه وجود خطا در قرآن. از طرفی نمونه هایی به عنوان تعارض برخی آیات قرآن با علم مطرح شده است که آن هم ناشی از تفسیر غلط مفسران و برداشت نادرست برخی روشن فکران است.
واژگان کليدي
وحی، نبوت، تجربه دینی، فرهنگ.