Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 332

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

راهبردهای متقابل چین و ایران در قبال یکدیگر

نویسنده: ابوذر غلامی اردی
استاد راهنما: مصطفی ملکوتیان -
استاد مشاور:
استاد داور: محمد ستوده آرانی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 16/08/1392
چکیده:

چکيده:
در حوزه روابط بين¬الملل داشتن مناسبات راهبردي اهميت ويژه¬اي دارد. روابط با کشورهايي که ديدگاه-هاي نزديکي در حوزه تحولات و مناسبات بين¬المللي با جمهوري اسلامي ايران دارند و در عين حال از کشورهاي قدرتمند جهان محسوب مي¬شوند، از اولويت¬هاي سياست خارجي کشورمان محسوب مي¬شود.
روابط دو کشور ايران و چين در دوره معاصر حدود چهل سال پيش به طور رسمي آغاز شده و بعد از انقلاب کبير اسلامي تقويت شده است.
ايران و چين در حال حاضر داراي بسترهاي زيادي براي گسترش روابط هستند، لذا تقويت مناسبات اين دو کشور و جهت¬دهي و مديريت راهبردي روابط نيز در همين مورد قابل بررسي است. اين نوشتار برآن است با بررسي روابط دو کشور از گذشته تا به امروز از منظر تحليلي- توصيفي به اين پرسش کليدي پاسخ دهد که: آيا روابط دو کشور راهبردي مي¬باشد؟ و اگر هست راهبرد آن¬ها براي گسترش روابط چيست؟ البته نمي¬توان به صورت قطعي در اين مورد نظر داد، زيرا با جمع بندي که در پايان¬نامه حاصل شد مي¬توان نتيجه گرفت نوع روابط دو کشور براساس منافع اقتصادي و سياسي¬شان پايه¬ريزي مي¬شود. از اين رو چين با داشتن روابط استراتژيک با کشورهاي غربي به ¬ويژه آمريکا و منافع بلند مدت در اين کشورها، مناسبات راهبردي ايران و چين با مشکلاتي مواجه خواهد شد.
با بحران در پرونده هسته¬اي ايران و قطعنامه¬هاي شوراي امنيت عليه ايران و در پي آن محدوديت¬هاي شديد پولي و مالي عليه ايران، چالش¬ها در روابط في مابين را جدي¬تر کرد. ولي با اين حال مي¬توان اميدوار بود با بهبود جايگاه ايران در نظام بين¬الملل و همچنين رويکردهاي مشابه دو کشور در قبال تحولات و مناسبات جهاني، روابط دو کشور به سطح راهبردي ارتقا پيدا کند.
کلمات کليدي:
ايران، چين، راهبرد، سياست خارجي