Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 333

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

علل و عوامل اجرایی نشدن اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: علیرضا مغیثی نیا
استاد راهنما: فیروز اصلانی -
استاد مشاور: یعقوب توکلی واسکس -
استاد داور: حسین ارجینی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 19/10/1392
چکیده:

چکیده
در جامعه امروزی که با پیشرفت و تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و... همراه است، به دنبال آن در بُعد فرهنگی هم، بی‌اخلاقی‌ها و گناهان به صورت پیشرفته ظهور و بروز می‌کند و به‌طور طبیعی، رسیدگی به همه این تخلفات فرهنگی از عهده مسؤولان انتظامی و قضایی خارج است که همین امر، اقتضا می‌کند که یک راه‌کار بنیانی و قوی برای حل این مشکلات اندیشه شود که بتواند بدون دخالت مستقیم نیروهای انتظامی و قضایی حل و فصل شده و از آن‌ها جلوگیری شود که این راه‌کار چیزی نیست مگر، یک راه‌کار قانونی و شرعی به نام«امر به معروف و نهی از منکر.»
در این پژوهش سعی می‌کنیم علل اجرایی نشدن اصل هشتم قانون اساسی که درباره امر به معروف و نهی از منکر است را بررسی کنیم.
بررسی علل عدم اجرا شدن این اصل در بخش مردمی دارای نتایجی از قبیل تقویت احساس مسؤولیت‌پذیری، تقویت غیرت دینی، وضع قوانینی برای تعیین حدود اجرای آن و... داشته است که بسیار کارگشا در این زمینه است.
اما، در بخش مردمی ـ حکومتی نیز، به عللی اشاره شده است که نتیجه آن تقویت مبانی اعتقادی مردم، عدم وابسته بودن مردم به اقتصاد دولتی، تأکید نظارت مردم بر عمل‌کرد مسؤولان و... می‌باشد که بیان‌گر اهمیت بخش مردمی در اجرا شدن این اصل است.
هم‌چنین، ثمره این بحث در بخش حکومتی ـ مردمی این بوده که می‌توان به خارج شدن حاکمان و سیاست‌مداران از تحت فرهنگ و سیاست غرب، تقویت اقتصاد و تخصیص بودجه برای اجرای این اصل، برطرف کردن ضعف متولیان و نهادهای مربوط به اجرای اصل هشتم مانند؛ نیروی انتظامی، حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد و... اشاره نمود که همه این موارد جهت برطرف شدن علل اجرایی نشدن اصل هشتم قانون اساسی است.
کلید واژگان: اصل هشتم، امر به معروف، نهی از منکر، دولت، مردم.