Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 340

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نقش والدین در رشد شخصیت فرزند از دیدگاه قرآن

نویسنده: سید محسن حسینیان
استاد راهنما: ولی اله نقی پورفر -
استاد مشاور: سید علی حسینی زاده ده آبادی -
استاد داور: محمد هدایتی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 29/07/1392
چکیده:

چکيده
شخصيت مجموعه ثابتي از خلقيات و عادات است که به صورت وراثتي و يا به مرور زمان و در اثر تعليم و تربيت، در وجود فرد به وجود آمده و ثابت شده و افکار ، احساسات و اعمال فرد را تعيين مي کند. بنابراين با تربيت صحيح، روح و روان و فکر انسان به خوبي شکل گرفته و شخصيت ايده آلي را در فرد نمايان مي سازد.
خداوند متعال خود به عنوان اولين مربي به تربيت انسان اقدام کرده و هدف از ارسال پيامبران الهي و کتب آسماني را تربيت انسانها قرار داده است. از سوي ديگر قرآن کريم تمام انسانها را نسبت به اهل خود مسئول مي داند و از آنجا که کانون خانواده به دليل نوع ارتباطات حاکم بر آن و وضعيت جسمي و روحي و رواني ويژه فرزند در آن، بهترين و اثرگذارترين کانون تربيتي است وظيفه بسيار سنگيني بر دوش والدين گذاشته شده است . بر اين اساس در فصل دوم پس از بررسي مفاهيم شخصيت و تربيت در قرآن و بررسي ارتباط آن دو، عوامل مؤثر در رشد شخصيت و ويژگيهاي شخصيت متعالي را بيان نموديم.
رسيدن به هدف تربيت، نيازمند تدبير صحيح امور و زمينه سازي مناسب دارد تا آن هدف به نحو مطلوب حاصل شود. اهميت تربيت فرزند در فصل سوم به اين موضوع مي پردازيم.
خداوند متعال در مسير تربيت انسانها از روشهاي گوناگوني بر طبق اقتضاي زمان و مکان و مخاطب استفاده نموده است. والدين نيز مي‌توانند از همين روشها بهره بگيرند. در فصل چهارم به اين موضوع پرداخته شده است.
قرآن کتابي جامع و کامل است بنابراين از پرداختن به نقش اساسي والدين در اين زمينه نيز فروگذار نکرده و در حقيقت با قرار دادن شکر والدين پس از شکر خداوند و توصيه هاي مکرر در احترام به والدين، به اين مهم اشاره مي‌کند که بعد از خداوند متعال که اولين مربي و مربي حقيقي انسانهاست، والدين مهمترين نقش را ايفاء مي‌کنند.
در اين پايان‌نامه سعي شده است تا با بررسي آيات قرآن كريم به روش تفسيري و استنباطي، اين موضوع بررسي شود. پس از بررسي ابعاد مختلف اين مسئله در فصول مختلف پايان‌نامه، به اين نتيجه دست يافتيم كه خداوند متعال در آيات مختلف قرآن کريم، چه به صورت صريح و مستقيم، و چه در ضمن مباحث و موضوعات مختلف به صورت غيرمستقيم به اين نقش مهم اشاره کرده و تمام جنبه‌هاي شخصيتي فرزند را اعم از فردي و اجتماعي، مادي و معنوي مد نظر قرار داده است.
کليدواژه‌ها: شخصيت، رشد، تربيت، والدين، فرزند، خانواده