Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 347

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تببین تکامل برزخی و مبانی فلسفی آن از دیدگاه علامه حسن زاده آملی

نویسنده: نصیرالله حسنلو
استاد راهنما: محمد حسین نائیجی -
استاد مشاور: بهرام دلیر -
استاد داور: مهدی عبداللهی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 24/03/1393
چکیده:

چکیده
تکامل برزخی به عنوان یکی از آموزه¬های دینی و حکمت اسلامی، در این تحقیق ذیل سه مطلب مورد بررسی قرار گرفته است: «پیشینة تکامل برزخی در نصوص دینی و حکمت مشاء با توجه به آثار مکتوب علّامه حسن¬زاده»، «تبیین تکامل برزخی از دیدگاه علّامه حسن¬زاده» و «مبانی فلسفی تکامل برزخی از دیدگاه علّامه حسن¬زاده». در مطلب نخست نشان داده شده است که موضوع تکامل انسان در عالم برزخ، در نصوص دینی، مسلّم و ضروری است و مسألة تکامل برزخی نفس انسانی از متون دینی به آثار حکمای اسلامی راه یافته است. دیگر اینکه نمایندگان مشاء، نخستین قدم¬ها را در تبیین فلسفی تکامل برزخی برداشته¬اند لکن با توجه به مبانی مخدوش ایشان در بسیاری از مسائل هستی¬شناسی و معرفت¬شناسی، نتوانسته¬اند از عهدة تبیین عقلانی این مسأله برآیند.
در مطلب دوم به هویت تکامل برزخی و مهم¬ترین مؤلفه¬های آن از دیدگاه علّامه حسن¬زاده پرداخته شده است و نشان داده شده که علم و عمل به عنوان مهم¬ترین عوامل معرفتی و غیرمعرفتی تکاملِ انسان در نهایتاً این نتیجه به دست آمده که عوامل تکامل، در فرآیند حرکت جوهریِ به معنای اشتداد وجودی نشئة دنیا و آخرت اعم از نشئات مثالی و عقلی، نقش مستقیم در تکامل برزخی انسان دارند. در ادامه به موجب این دیدگاه، کیفیت تأثیر این دو عامل در تکامل برزخی، تبیین و بررسی شده است و نفس¬ناطقة انسانی و تجدد امثال، می¬توانند مرتبة وجودی انسان را از حد تجرد برزخی تا مرتبة تجرد تام عقلی ارتقاء دهند.
در مطلب سوم به مهم¬ترین مبانی فلسفی تکامل برزخی که در آثار علّامه حسن¬زاده تصریحاً یا تلویحاً به آن¬ها اشاره شده، پرداخته شده است و از جمله حقیقت وحدانی نفس¬ناطقة انسانی، حرکت، تجرد قوة خیال، اتحاد عاقل به معقول و اتحاد عمل و عامل مورد بحث قرار گرفته است و در خلال مباحث، به نقش هر یک از این مبانی در پایه¬ریزی و تحکیم ابعاد فلسفی مسألة تکامل برزخی، اشاره شده است: نظیر نقش قوة خیال در بقاء نفوس ناقصه، قوام عوالم اخروی، انشاء و ایجاد ابدان و صور اخروی و بسترسازی برای ترقی نفوس و همچنین نقش نظریة اتحاد عاقل به معقول و حرکت اشتدادی نفس و نظریة اتحاد عمل و عامل در رسیدن به مرتبة تجرد عقلی.

کلید واژگان: تکامل، برزخ صعودی و نزولی، حرکت جوهری، تجدد امثال، اشتداد وجودی نفس، حرکت در مجردات، اتحاد عاقل به معقول، تجرد قوة خیال.