Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 349

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی براهین اثبات نبوت انبیاء از غیر راه معجزه

نویسنده: علی رضا منصفی
استاد راهنما: عبدالرحیم سلیمانی (بهبهانی) -
استاد مشاور:
استاد داور: محمد رضا امامی نیا -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 03/09/1394
چکیده:

چكيده
مشهورترين راه براي اثبات صدق مدعي نبوت، راه اعجاز است. متکلمان راه¬هاي ديگري را نيز (در کنار راه اعجاز) براي اثبات صدق مدعي نبوت مطرح کرده¬اند.
برخي از اين راه¬ها با اقبال متکلمان مذاهب مختلف روبرو شده است که عبارتند از راه تنصيص و راه جمع قرائن و شواهد. راه¬هاي ديگري که به شهرت و فراگيري اين راه¬ها نيستند عبارتند از راه قدرت نبي بر تکميل نفوس ناقصه، راه استجابت دعا و علم غيب، راه مباهله و محاجه، راه شهود، راه ايمان حضرت امام علي(ع) و راه کمال شريعت. اين تحقيق، مجموع راه¬هاي مطرح شده را استقصاء نموده و تماميت آنها را بررسي کرده است. راه تنصيص ثبوتاً بي¬ اشکال بوده و در صورت تحقق، صدق مدعي نبوت را اثبات مي‌کند. اما به دليل فراهم نبودن مقدمات، قابليت تحقق ندارد.
راه¬هاي جمع قرائن و شواهد، راه قدرت نبي بر تکميل نفوس ناقصه، راه استجابت دعا و علم غيب، راه مباهله و محاجه و راه ايمانِ امام علي(ع) در مقدمات استدلال داراي اشکالاتي مي¬باشند که آنها را از درجه¬ي يقيني بودن ساقط مي¬کند. در ميان اين راه¬ها، راه جمع قرائن و شواهد که صغراي آن از مجموعه-ي ظنون تشکيل شده است، ظن قوي¬تري را نسبت به راه¬هاي ديگر افاده مي¬کند. راه کمال شريعت به راه اعجاز بازگشت کرده و راه مستقلي محسوب نمي¬شود. راه شهود به دليل محدوديت‌هاي متعدد، ناکارآمد مي‌باشد. نتيجه اينکه يگانه راه يقين¬آور و صحيح براي اثبات صدق مدعي نبوت، راه اعجاز است. راه¬هاي ديگر مي¬توانند در کنار معجزه، مفيد ازدياد قوت يقين بوده و در مقام جدل مورد استفاده قرار گيرند.
واژه¬هاي کليدي
نبوت، تنصيص، قرائن و شواهد، تکميل ناقصين، مباهله.