Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 360

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

ترجمه نیمی از کتاب المنمق

نویسنده: مکی سندی
استاد راهنما: ستار عودی -
استاد مشاور: محمد نصیری -
استاد داور: یداله حاجی زاده باب تنگلی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 22/02/1395
چکیده:

چکيده
محمد بن حبيب از مورخان و نسب شناسان قرن سوم هجري است، ابن حبيب شاگرد ابن الاعرابي دانشمند مشهوري بود که چهل سال در بغداد از روي حفظ تدريس مي‌کرد و تا آن زمان در دست او کتابي نديده بود، او همچنين شاگرد هشام بن محمد کلبي بود که بيشترين تأثير را از او گرفت.
از مهم‌ترين تأليفات محمد بن حبيب مي‌توان به کتاب المنمق اشاره نمود، دو ويژگي مهم کتاب المنمق را چنين مي‌توان ذکر کرد: قرار گرفتن آن در زمره منابع اوليه تاريخي و ارائه مطالبي که در کتب ديگر کمتر به آن اشاره‌شده است و ديگر کتاب‌ها نيز از مطالب اين کتاب نقل مي‌کنند، بدين علت ترجمه اين کتاب ضروري و مهم به نظر رسيد، اما به دليل حجم بالاي کتاب و وجود اشعار زياد ترجمه نيمي از کتاب برگزيده شد.
در اين بخش از کتاب، محمد بن حبيب موضوعات متنوعي را بررسي کرده که اخبار و تاريخ قريش را دربرمي گيرد، المنمق به ذکر حوادث زيادي ازجمله قضايايي همچون المطيبين و قضيه آهويي که از کعبه دزديده شد و همجنين جمع‌آوري قريش که توسط قصي جد پيامبر ( ص ) انجام شد مي‌پردازد، مولف درجاهاي مختلف کتاب انواع تفاخرها را که بين افراد انجام مي‌شد ذکر مي‌کند. وي حادثه‌هايي مانند کشتن مارها و فيل و روز فخ و افراط قريش در دين و قضيه روز شهوره را يادآور مي‌گردد، او از مهم‌ترين حادثه‌هايي که نقل مي‌کند حادثه فجار و قضيه‌ي پيمان‌هايي همچون حلف الفضول و خزاعه مي‌باشد.
در ترجمه، اساس کار بر حفظ امانت بوده و تا آنجا که امکان داشته عين عبارت ترجمه‌شده و در پاره‌اي موارد ترجمه به‌صورت مفهومي بيان‌شده است.
کلمات کليدي
المنمق، محمد بن حبيب، قريش، مطيبين، پيمان فضول، آهو، فيل، پيمان عدي، قصي ابن کلاب، ارکاح، پيمان خزاعه، عبدالمطلب، تفاخر با حرب ابن اميه، تفاخر با قبيله ثقيف، تفاخر هاشم با اميه، تفاخر عائذ با حارث، تفاخر مالک با عميره، تفاخر بني مخزوم با بني‌اميه، تفاخر بني قصي با بني مخزوم، بني لوي، تفاخر عتبه با فاکه، بني سهم، ستم بني سباق، رنگ کردن موي عبدالمطلب، مشلل، فخ، قسم خوردن، افراط در دين، عمر بن خطاب، عماره، واقدي، ابي حفص، شهوره، قريه، طغيان فرزندان سبيعه، قيس بن نشبه، رقيقه، کوه ابي قبيس، اموال عبدالله بن جدعان، رکانه، فجار، عبلا، شرب، مرگ وليد بن مغيره، کشته شدن ابي أزيهر دوسي.