Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 377

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی علل شرکت نکردن جریان های شاخص در واقعه طف (غیر از جریان هاشمی)

نویسنده: وحید متشکر آرانی
استاد راهنما: محمدرضا بارانی -
استاد مشاور: حسین حسینیان مقدم -
استاد داور: منصور داداش نژاد -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 20/07/1391
چکیده:

چکیده؛
امام حسین(ع) به دنبال تهدید یزید و احياي مكتب اصيل اسلامي قیام کرد امّا با كارشكني هاي فراوان از ادامه راه باز ماند گرچه مورد حمايت جریان های شاخص قرار نگرفت؛ جریان های شاخص به دلیل اصول و عقايد متفاوت و گاه متضاد، در واقعه کربلا از یاری امام حسین(ع) سر باز زدند؛ حال این تغاییر ممکن بود به واسطه ی عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و از همه مهمتر عوامل فکری فرهنگی عقیدتی بروز کرده باشد.
ساختار بحث بر دو محورِ معرفی و علل عدم شرکت جریان¬های شاخص در واقعه کربلا پایه ریزی شده است؛ نخست در محور اول، برخی از خواص و جریان¬های شاخص به میزان تأثیری که در واقعه¬ی کربلا می¬توانستند داشته باشند به جریان های سیاسی اجتماعی و فرهنگی تقسیم و معرفی شده¬اند. در مرحله بعد وارد محور اصلی بحث تحقیق شده و دلايل سياسي اجتماعي، اقتصادي، نظامي، فرهنگي و اعتقادي زیادی مورد بررسی قرار می¬گیرند؛ تا علل عدم حضور گروه¬ها و جریانهای شاخص، در اين واقعه سرنوشت ساز مشخص شود. مهم¬ترین دلایل مطرح شده، برگشت به جاهليت و آموزه هاي آن، سياست¬هاي انحرافي و اشتباهات برخي از خلفا، سياست ها و اقدامات فريبكارانة جريان معاند اموي با اصل اسلام، انحرافات سران (رهبران)و نخبگان جریان های شاخص، اهرم هاي فشارِ تهديد، تطميع، شكنجه، قتل، تبعيد، ترس، از سوي جريان حاكم(اموي) بر جریان های شاخص، تخريب فكر و عقيده و فرهنگ اصیل اسلامی، نقش منفی جریان های انحرافي و دلایلی دیگر می¬باشد، که در این پژوهش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.
روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی تبیینی بوده است هرچند در پاره¬ای از مواقع روش توصیفی در روند معرفی برخی از جریان¬های شاخص و خواص به کار رفته است. پیشنهاد این تحقیق با توجه به نقش کلیدی نخبگان و جریان¬های شاخص در توفیق و یا عدم توفیق قیام ها و حرکت ها؛ نخست شناسایی و واکاوی جریان ها و احزاب شاخصِ مستقل، نیمه مستقل و غیر مستقلِ شکل گرفته در جهان اسلام است و دوم پژوهش و تأمّل بر نقش مستقیم و غیر مستقیم گروه ها و جریان های شاخص در جامعه ی بعد از پيامبر(ص) در امور مختلف است.
واژگان كليدي؛ كربلا، جریان های شاخص، جریان هاشمی، جریان غیر هاشمی، علل فرهنگی، علل اجتماعی، علل سیاسی، علل نظامی، علل اقتصادی