Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 40

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

راهکارهای مقابله با مفاسد جنسی از منظر قرآن

نویسنده: علی جعفری پیکانی
استاد راهنما: مجید حیدری فر -
استاد مشاور: محمدعلی مجد فقیهی -
استاد داور: سید حسین رکن الدینی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 09/12/1395
چکیده:

چکیده
عنوان پژوهش پیش‌رو، راهکارهای مقابله با مفاسد جنسی است. بر پايه ادله عقلي و نقلي، مقابله با مفاسد جنسی خود و دیگران بایسته است. آموزه‌هاي اسلامی نيز افزون بر دستور‌هاي مشخص، راهكارهايي پيشگيرانه و درمان‌گرايانه‌اي را براي مقابله با مفاسد جنسي در سه بخش «امور ذهنی» و «امور قلبی» و «امور جسمی» بیان كرده است.
روش پژوهش از گونه نقلي ـ وحياني (در برابر نقلي ـ تاريخي) و گردآوري داده‌ها با استفاده از اسناد نوشتاري و کتابخانه‌اي؛ همچنين پردازش و تحليل یافته‌ها با جستاري در مفاد آيات و روایات مرتبط، به گونه توصيفي و تحليلي، گاه انتقادی است.
بر اساس آيات قرآن كريم، راهکارهای پیشگیری از مفاسد جنسي از طریق اثرگذاری بر امور ذهنی عبارتند از: ایجاد و تقویت امور ذهنیِ بازدارنده از مفاسد جنسی؛ دوري از تفکرها و تخیل‌های وادارنده. همچنين زنده کردن «یاد خدا» برای طلب مغفرت، نيز تقویت حسنات ذهنی، از راهکارهای درمان و جبران از طریق اثرگذاری بر امور ذهنی است.
از منظر قرآن حكيم، ایجاد امور قلبیِ بازدارنده و گریز از امور قلبیِ وادارنده از راهکارهای پيشگيري از طریق اثرگذاری بر امور قلبی است. همچنين برخي راهکارهای درمان و جبران از طریق اثرگذاری بر امور قلبی عبارتند از: توبه قلبی و طلب قلبیِ مغفرت و تشویق دیگران به آن‌ها، تقویت حسنات قلبی به ویژه ایمان در قلب.
بر پايه آيات قرآني، راهکارهای پیشگیری از مفاسد جنسی از طریق اثرگذاری بر امور جسمی از این قرار است: تقویت امور جسمیِ بازدارنده و دورکردن امور جسمیِ وادارنده به مفاسد جنسی. همچنين توبه عملی و طلب عملی و زبانی مغفرت و تشویق دیگران به آن‌ها و تقویت حسنات جسمی، از راهکارهای درمان و جبران از طریق اثرگذاری بر امور جسمی به شمار می‌آیند.
واژگان کلیدی
مفاسد جنسی، مقابله با مفاسد جنسی، راهکارهای مقابله، بازدارنده‌های مفاسد جنسی، وادارنده‌های مفاسد جنسی.