Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 41

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تحلیل فرآیند فداکاری حداکثری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

نویسنده: محمد بهرامی
استاد راهنما: یعقوب توکلی واسکس -
استاد مشاور: محمد مهدی باباپور گل افشانی -
استاد داور: محمداسمعیل خدادادی تیرکلائی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 19/12/1395
چکیده:

چکیده
یکی از ارکان موفقیت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حضور مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس بوده است که حضوری همه‌جانبه و با حداکثر فداکاری در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب و جنگ می‌باشد. این فداکاری البته کمتر مورد تحلیل و پژوهش قرار گرفته است و از این رو این تحقیق می‌کوشد تا به چیستی فداکاری و ریشه‌های آن و واکاوی و تحلیل این موضوع بپردازد و به سوال در مورد چیستی مبانی و انواع و اهداف و کیستی کارگزاران این موضوع پاسخ گوید.
چارچوب اصلی تحقیق الگوی دوفطرت است و بر مبنای آن آنچه طبق فطرت مخموره است در جهت متعالی معرفی می‌شود و آنچه طبق فطرت محجوبه بوده و رئیس قوای آن عقل نیست متدانی یا متعارف تلقی می‌شود. الگوی روشی تحقیق بر مبنای بررسی علل اربعه است و موضوع تحقیق بر این اساس سامان می‌یابد. از این منظر با توجه به این که هر پدیده شامل چهار علت مادی، فاعلی، غایی و صوری است در مطالعه فداکاری حداکثری نیز این چهار علت مبنای بررسی قرار می‌گیرد.
فرضیه‌ی تحقیق آن است که فداکاری حدّاکثری صورت گرفته در انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس متأثر از تعلیمات اسلام و تبعیت از ائمّه (علیهم‌السّلام) به خصوص قیام حضرت سید‌الشهداء و رهبران دینی است.
دستاوردهای تحقیق شامل موارد ذیل است: 1. تائید فرضیه تحقیق در فصول مختلف و جمع بندی نهایی، 2. استخراج ریشه‌ها و مبادی فداکاری در لایه‌های وجودی انسان، 3. تبیین موضوع فداکاری به صورت علمی و دقیق و واکاوی مؤلفه‌های موجود در فرآیند فداکاری و تحلیل موضوع با این مؤلفه‌ها، 4. تقسیم فداکاری به انواع متعالی و متعارف و متدانی و تحلیل هر یک از این موارد، 5. تبیین و دسته‌بندی اهداف و غایات فداکاری حداکثری.
واژگان کلیدی
فداکاری، فداکاری حداکثری، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فداکاری متعالی و متعارف و متدانی.