جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 416
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
رفتار شناسی مسلمانان از حجه الوداع تا سقیفه |
نویسنده: |
محمود رضا محمد دوست |
استاد راهنما: |
محمد هادی یوسفی(غروی) - |
استاد مشاور: |
نعمت الله صفری فروشانی - |
استاد داور: |
سید ضیاء الدین میرمحمدی - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
تاریخ و تمدن اسلامی |
تاریخ دفاع: |
20/06/1393 |
چکیده: |
چکیده : نوشته پیش رو قصد دارد به واشکافی رفتارهای مختلف مسلمانان در حساس ترين دوره تاريخ اسلام «حجه الوداع تا سقیفه» ، که اتفاقا آكنده از پيچيدگى، پنهان كارى و شتابزدگی می باشد با رویکردی تاریخی ، کلامی، حدیثی و باروش کتابخانه ای ، به صورت توصیفی - تحلیلی بپردازد . تصمیم پیامبرخدا برای جلوگیری¬از¬فروپاشی تمدن نوپای اسلامی و معرفی رسمی لایق ترین جانشین ، در اجتماع بی سابقه مسلمانان ودر آفتاب سوزان بیابان تفتیده غدیر، با واکنش های متفاوتی همراه شد ؛ عده ای که منافع خود را در نادیده گرفتن این نصب می دانستند از همان هنگام ، رفتارهای ابهام انگیزی از خود بروزدادند و هر چه به زمان رحلت پیامبر نزدیک تر می شد ، مخالفت خود را جدی تر کردند ، آن ها حتی از رفتن به سپاه اُسامه شانه خالی کردند و از نوشتن هدایت نامه توسط پیامبر نیز پیشگیری نمودند. همین گروه منسجم یعنی «قریش با نفوذ»، بلافاصله پس از رحلت پیامبر ودر آن وضعیت غبار آلود مدینه ، با حضور به موقع در محل نشست سران قبایل جاهلیت «سقیفه بنی ساعده» ونه در مسجد پیامبر ، درمسابقه رقابتِ برای تصاحب مقام جانشینی آخرین پیامبر ، مخالفت خود را کاملا علنی کردند و با شکار فرصت طلائی موجود و مهارت کامل توانستند پیروز آن فضای بحرانی شده ، مردم را غافلگیر نموده و مدیریت رفتارشان را در اختیار بگیرند و با بیعت اجباری وسرکوب ، مخالفان را مطیع و حکومت خود را تثبیت کنند. این رفتارکینه ورزانهِ اطرافیانِ دیروز پیامبر ، باعث تغییر مسیر طبیعی جامعه اسلامی و منتقل شدن مرجعیت سیاسی ، علمی و مذهبی از جانشین منتخب پیامبر به دیگران شد و باگسترش اختلاف بین اصحاب ، آینده ای تاریک برای جامعه اسلامی رقم خورد تا همواره از اقتدار مسلمان کاسته و بر ستیز و جدائی آن ها افزوده شود . واژگان كليدى: رفتارشناسی ، حجة الوداع، غدیرخم ، جانشینی پیامبر ، جانشینان پیامبر ، خلافت ، سقیفه . |