Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 439

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

اندیشه رهایی بخشی در اسلام با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)

نویسنده: امیر نورانی مکرم دوست
استاد راهنما: نجف لک زایی -
استاد مشاور: علی شیرخانی - مرتضی شیرودی -
استاد داور: یعقوب توکلی واسکس - حسین ارجینی - حمید احمدی حاجی کلائی - محمد هادی فلاح زاده -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 20/12/1394
چکیده:

چکيده
اين رساله به بررسي مفهوم مرکزي و بنيادين انديشه رهايي بخش در اسلام از ديدگاه امام خميني مي-پردازد.
سياست رهايي بخشي معمولا خواستار کاهش يا لغو کامل استثمار، نابرابري و ستمگري در زندگي اجتماعي مي¬باشد. اما در انديشه امام خميني رهايي از يک مبنا و معناي جامع تري برخوردار است.
نظريه فطرت مبناي مهمي براي تعريف "رهايي واقعي انسان" از ديدگاه ايشان مي‌باشد. ريشه¬ي تمام نابرابري¬ها، ستم¬ها و استثمار در تزاحم منافع و منيت¬ها مي‌باشد. فقط باحاکميت قوه عاقله الهيه است که منيت¬ها و تزاحمِ منافع کنار رود. رهايي واقعي زماني محقق خواهد گشت که بتوان فطرت الهي انسان را از حجاب قواي حيواني(قوه شهويه، قوه غضبيه وقوه وهميه) آزاد ساخت.
رهايي از ديدگاه امام خميني عبارتست از رهاسازي انسان در تمام ابعاد وجودي - ملکي وملکوتي وجبروتي (بعد کنشي؛گرايشي و بينشي ) از مديريت قواي سه گانه حيواني و رسيدن به حقيقت فطرت توحيدي انسان تحت قيادت قوه عاقله الهيه. امام خميني از رهگذر نظريه فطرت ميان شأن فردي و اجتماعي انسان ارتباط برقرار مي¬کند. فطرت کمال جوي انسان طالب آزادي، برابري، و عدالت است. انسان فطرتاً از ستم، نابرابري و استثمار متنفّر هستند. بنابراين رهايي طلبي، ريشه در فطرت انساني دارد. تاريخ بشريت همواره جنگ ميان فطرت مخموره و فطرت محجوبه بوده است.
و اين فطرت کمال مطلق جوي انسان است که در برابر ستمگريها؛ نابرابري‌ها واستثمار مقاومت مي‌کند.
نظامهاي سياسي يا مبتني بر قوه غضبيه بدنبال سلطه‌گري بر ديگران هستند(قدرت نظامي - زور). يا مبتني بر قوه شهويه بدنبال کسب منفعت و لذت هستند(قدرت اقتصادي - زر) يا با ابتنا بر قوه وهميه بدنبال فريب و استثمار ديگران هستند(قدرت نرم - تزوير) ويا ترکيبي از اين سه قوه.
از ديدگاه امام خميني رهايي واقعي انسان در عرصه‌هاي فردي واجتماعي زماني محقق مي‌گردد که با ابتنا بر قوه عاقله بينش توحيدي، اخلاق فضيلت محور وکنشهاي معطوف به ارزشهاي الهي اسلامي حاکم گردد.
کليدواژه¬ها
رهايي بخشي، امام خميني، فطرت، بينش توحيدي، اخلاق فضيلت، کنش ارزشي