Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 443

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

الگوی همبستگی قومیت ها از منظر امام خمینی(ره)

نویسنده: عادل بایرامی هراب
استاد راهنما: محمدرحیم عیوضی -
استاد مشاور: محمد جواد نوروزی فرانی -
استاد داور: علی شیرخانی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 24/12/1391
چکیده:

چکیده
پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش است که الگوی همبستگی قومیت¬ها از منظر امام خمینی(ره) چیست؟ فرضیه نوشتار بر این است که حضرت امام (ره) در پی بیان الگوی وحدت در عین کثرت یا الگوی همبستگی متعالیه. چترگونه، امت مدارانه. در برابر الگوی همبستگی تکثرگرایانه، انسان مدارانه، متدانیه( دنیا گرایانه )غربی است.
الگوی ایشان بیانگر این مطلب است که هدف غایی همبستگی اجتماعی و قومیتی آنگونه که متفکران و دانشمندان غربی بیان کرده اند، صرفا پیوند و قراردادی تصنعی و دنیاگرانه مبتنی بر سود و منفعت طرفین نیست، بلکه پیوندی قلبی، روحی و الهی است که هدف اصلی آن با هدف زندگی انسان ها گره خورده و آن چیزی جز رسیدن به کمال مطلق وتحقق مکتب توحیدی و وصال الهی نیست.
برای استخراج شاخصه های الگو از روشی بهره گرفتیم که هم ادبیات رایج بحث رعایت شود وهم در صیانت از تفکرات امام (ره)که در قالب الفاظی هدایت گرانه و به دور از ادبیات علمی بحث همبستگی مطرح شده است، نهایت دقت و توجه بکار گرفته شود. از این رو تحقیق براساس روش توصیفی و گاه با تحلیل متنی یا روش کلاسیک همراه است.
نتایج به دست آمده حاکی است، که جوهره تئوری ها، مدلها و الگوهای همبستگی غربی، الگویی دنیاگرایانه، انسان محور با ویژگیهای سکولاراست. حال آنکه الگوی وحدت در کثرت امام (ره) به دنبال تحقق همبستگی متعالیه انسان ها با محوریت حق تعالی و دین اسلام در نظام اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... است. پس گفتنی است الگوی ایشان از حیث مبادی و مبانی دارای اختلاف ماهوی و تضاد مبنایی با الگوهای رایج است. که این امر بررسی مبانی نظری ایشان را ضروری می سازد. چراکه در صدر اهداف همبستگی متعالیه ایشان، تحقق مکتب الوهیت و ایده توحید مداری می درخشد که تمام اهداف و شاخصه های دیگر ذیل آن معنا می شود.
واژه های کلیدی: الگو، همبستگی، قومیت، امام خمینی(ره)