Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 462

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مرجعیت علمی امام سجاد (ع) در میان اهل سنت

نویسنده: سعید حلاجی مفرد
استاد راهنما: محمدرضا جباری -
استاد مشاور: نعمت الله صفری فروشانی -
استاد داور: رمضان محمدی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 16/02/1394
چکیده:

چکیده
مرجعیت علمی و دینی امامان، طبق مبانی شیعه، یکی از مهم‌ترین ابعاد فلسفه تشریع آیین امامت است. اما تحقق این امر در میان اهل‌سنت، در اثر عوامل بیرونی، با فرازوفرود‌هایی همراه بوده است. این پژوهش به بررسی مرجعیت علمی امام زین‌العابدین علیه السلام در میان اهل‌سنت می‌پردازد تا علاوه بر اثبات شایستگی امام و حقانیت شیعه، نقطه مشترک دیگری را بین دو مذهب بزرگ اسلامی (شیعه و سنی) برای تحکیم وحدت معرفی نماید.
ستایش علمای تاریخ اهل‌سنت، از جایگاه علمی حضرت در وادی نظر، این جایگاه را برای ایشان اثبات می‌کند. در این ‌بین، امام به اوصاف افضل، فقیه، افقه، ثقه و... ستوده شدند. مرجعیت علمی امام در وادی عمل نیز در مصادیقی چون شاگردی و نقل روایت علمای اهل‌سنت از امام، اعتبار سندی روایات حضرت، مشاوره و مذاکره علمی نخبگان با ایشان، شرکت در مجالس و ایراد سؤال از امام، تأثیرپذیری از مواعظ ایشان و... به اثبات می‌رسد.
البته شواهد تاریخی نشان می‌دهد امام در بیست سال ابتدایی امامتشان چنین جایگاهی نداشتند و تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله عدم شهرت، حضور محمد بن حنفیه، تقیه شدید، جوانی و رکود علمی و عقلانیت دینی، در مهجوریت قرار گرفتند. ازاین‌رو با تمرکز بر تربیت بردگان و شیوه‌های غیرمستقیم در تبلیغ دین، به رسالت خود عمل می‌کردند.
اما در سال‌های دهه 80 و90 هجری، موانع تا حدی برطرف شد و مصادیق مرجعیت علمی حضرت طبیعتا ناظر بر این دوره است. شناخت و تمجید علمی از سوی عالمان سُنی، بازگشت فضای آرامش به حجاز و مصلحت‌اندیشی امام در عدم اصطکاک با باورهای اهل‌سنت، از عوامل اوج بود و در این شرایط بود که امام، تبلیغ عمومی و مستقیم دین را آغاز کردند.
این پژوهش با بررسی و تحلیل شواهد معتبر تاریخی و روایی و با تفکیک دو دوره رکود و اوج مرجعیت علمی امام زین العابدین علیه السلام، به بیان شواهد، عوامل و سیره حضرت در هر یک از این دوره‌ها می‌پردازد.
واژه‌های کلیدی: امام سجاد علیه السلام، زین‌العابدین، علی بن الحسین، مرجعیت علمی، امامت، اهل‌سنت