Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 476

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

عوامل تداوم مودت و رحمت در زندگی زناشویی از منظر آیات و روایات

نویسنده: حمیده شورگشتی
استاد راهنما: محمدعلی رضایی رنانی (اصفهانی) -
استاد مشاور:
استاد داور: محمد هدایتی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 30/06/1394
چکیده:

چکيده
موضوع اين رساله عوامل تداوم مودت و رحمت در زندگي زناشويي از منظر آيات و روايات مي‌باشد.
از آنجا که هدف انسان طي کردن مسير کمال است و در اين راه همسر، قرين و ياور شخص مي‌شود و نقش بسزايي را در اين مسير ايفا مي‌کند، لذا شايسته است به موضوعاتي که زمينه آسماني شدن همسران را فراهم مي‌کنند پرداخته شود.
با توجه به اين که مودت و رحمت به عنوان عطيه‌اي الهي، زوجين را در رسيدن به کمالات مادي و معنوي ياري مي‌کنند، بنابراين اهميت بحث از عوامل تداوم مودت و رحمت در زندگي زناشويي روشن مي‌گردد و زماني که همسران با اين عوامل آشنا شوند، زندگي شان را به سوي موفقيت و کاميابي پيش مي‌برند.
نوع روش تحقيق در اين پايان نامه نقلي ـ تحليلي است. در اين پژوهش مسئله خانواده در قرآن و حديث بررسي مي‌گردد، پس از آن آيه 21سوره روم باتوجه به تفاسير مطرح و سپس به معرفي عوامل تداوم مودت و رحمت در زندگي زناشويي پرداخته مي‌شود. مي‌توان از عوامل تداوم آن به عوامل معنوي، مادي، اخلاقي، عاطفي، حقوقي، غريزي، ظاهري، اجتماعي و اقتصادي اشاره کرد.
از بررسي‌هاي به عمل آمده اين نتيجه حاصل مي‌شود که اسلام به تشکيل خانواده اهميت فراواني داده تا جايي که حافظ نصف دين انسان تلقي شده است و راه‌هاي مختلفي را براي استحکام آن مطرح کرده و به بيان‌هاي مختلف از همسران خواسته تا با انجام اين امور مودت و رحمت را در زندگي خود تداوم بخشند.
واژگان کليدي
قرآن، مودت، رحمت، زندگي زناشويي