Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 485

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

جایگاه محبت چهارده معصوم علیهم السلام در معرفت الله

نویسنده: یاسر هاشمی
استاد راهنما: محمدتقی یوسفی -
استاد مشاور: ابوذر رجبی -
استاد داور: حسن پناهی آزاد -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 18/12/1394
چکیده:

چکيده
محبت که به معناي ميل و علاقه به آن چه موافق طبع انسان است مي باشد، يکي از ويژگي هاي مهم و قابل توجه نفس انساني است. اين ظرفيت بايد همانند بينش انسان، در مسير صحيح خود قرار گيرد تا او را به سمت کمالش هدايت کند.
اصل ضرورت محبت چهارده معصوم(ع) از لحاظ ادله نقلي و روايات مسلم است. در روايات، ايشان به عنوان طريق معرفت خدا معرفي شده‌اند؛ توجه و تامل در ضرورت محبت ايشان در کنار عنايت به طريقيت آن‌ها در وصول به معرفت خدا، اين سوال را در ذهن شکل مي دهد که اين محبت چه نقشي در حصول معرفت خدا دارد؟ اهميت و ارزش معرفت الهي ضرورت پژوهش پيرامون اين مساله را دو چندان مي کند.
براي دستيابي به نتيجه در ابتدا بايد چگونگي رابطه محبت ايشان و محبت خدا، و همچنين ارتباط محبت الهي و معرفتش را مورد بررسي قرار داد؛ اين بررسي نشان مي دهد اولاً اين دو محبت تلازم دارند و ثانياً نتيجه محبت به خدا، رسيدن به معرفتش مي باشد. توجه به اين دو نتيجه مهم و بررسي نظرات دانشمندان در اين زمينه، نشان مي دهد که از طريق تحليل هاي گوناگون از جمله مقاي فناي معصوم، محبت به انسان کامل، شباهت و همگوني نفس محب و محبوب و...مي توان نحوه تاثير محبت چهارده معصوم(ع) را در تحصيل معرفت خدا تبيين و تحليل کرد.
واژگان كليدي
محبت، چهارده معصوم، محبت به چهارده معصوم، معرفت، معرفت خدا.