Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 532

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مؤلفه های تمدن در نهج البلاغه

نویسنده: فاطمه ارسلانی آقکند
استاد راهنما: محمدحسین دانشکیا -
استاد مشاور: سید ضیاء الدین میرمحمدی -
استاد داور: یداله حاجی زاده باب تنگلی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 29/07/1395
چکیده:

چكيده
نظر به استيلاجويي تمدن غرب از يک سو، و بيداري اسلامي از سوي ديگر؛ ضرورت پژوهش در زمينه مباني و مولفه‌هاي تمدن اسلامي، امري کاملا واضح است. و به دليل کمبود منابع پژوهش لازم در جامعه اسلامي به ويژه در زمينه مولفه¬هاي تمدن و اساسي بودن اين مساله در تحقق اهداف مادي و معنوي جامعه در اين پژوهش به مولفه¬هاي تمدن بر مبناي نهج البلاغه پرداخته خواهد شد.
نهج البلاغه، مجموعه¬اي از عمده¬ترين مباحث و معارف اسلامي است و همه آنچه براي يک انسان مسلمان و يک جامعه اسلامي لازم است در نهج البلاغه آمده است. از توحيد و عقايد اسلامي و اصول دين تا اخلاق و تهذيب و تزکيه نفساني، سياست ملک داري و کيفيت اداره صحنه‌هاي عظيم و فعاليت اجتماعي، تا تنظيم روابط اخلاقي و خانوادگي، جنگ و سياست و حکمت و علم و.... لذا در اين پژوهش سعي شده است برخي از مؤلفه¬هاي تمدن اسلامي نظير عدالت ورزي، عقلانيت و خردورزي، چگونگي توليد، توزيع، مصرف و مسئوليت همگاني از ديدگاه نهج البلاغه بررسي شود.
نتيجه اين که براي زمينه سازي تمدني جهاني بايد مدلي از فرهنگ و تمدن اسلامي را مدنظر قرار دهند که در منابع ديني از جمله نهج البلاغه بيان شده است. مولفه¬هاي مورد تاکيد امام علي(ع) عدالت ورزي و خردورزي در عرصه¬هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي است و يا چگونگي توليد، توزيع و مصرف در نظام اقتصادي اسلامي و امر به معروف و نهي از منکر در عرصه¬هاي سياسي، اقتصادي به عنوان مسئوليت همگاني مي¬توان رشد و كمال جامعه متمدن را تضمين نمود. و اگر تمدني عاري از اين مولفه¬ها باشد اعتباري از نظر اسلام ندارد. روش اين پژوهش به صورت تحليل محتوا و طبقه¬بندي مولفه¬هاي تمدني است و با استفاده از کتابخانه و فيش‌برداري در پنج فصل تدوين شده است.
واژه‌هاي كليدي
تمدن، تمدن اسلامي، مولفه‌هاي تمدن، عدالت، تعقل، امربه معروف و نهي از منکر، نهج البلاغه.