Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 544

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مبانی، اصول وروش اخلاقی مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار

نویسنده: عباس خدادادی
استاد راهنما: احسان سرخئی (سرخه ای) -
استاد مشاور: بهروز محمدی منفرد -
استاد داور: محمدجواد فلاح -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 12/02/1396
چکیده:

چکیده
علامه مجلسی (ره) با تألیف بزرگ‌ترین دائرة‌ المعارف شیعه، با عنوان بحارالانوار؛ آوازه خود را بر تارک تاریخ، جاودانه نمود. توجه ایشان به اخلاق و پژوهش اخلاقی با نگارش آثار خاص اخلاقی همچون عین الحیات و اختصاص ابوابی، در بحارالانوار به اخلاق؛ به‌خوبی آشکار است. این توجه و شهرت برخاسته از قدرت علمی و بینش فکری عمیق؛ پژوهشگر را بر آن داشت تا به مبانی، اصول و روش اخلاقی ایشان بپردازد تا از این اندیشه شگرف، در نظام سازی کامل‌تر دانش اخلاق اسلامی، بهره‌وری شود.
این پژوهش با مطالعات کتابخانه‌ای به توصیف و واکاوی بیانات مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار پرداخته تا پاسخی مناسب به چیستی مبانی و اصول و روش اخلاقی این دانشمند بزرگ، داده باشد. در این مسیر از منابعی چون کتاب بحارالانوار و آثار مرتبط با آن بهره گرفته است.
این پژوهش؛ در بخش مبانی اخلاقی علامه مجلسی، مبانی معرفت‌شناختی «دیدگاه وی در نقل و عقل» مورد بررسی قرار گرفته و به ابتناء ایشان به نقل و بهره وری از عقل، اشاره شده است؛ همچنین به مبانی هستی شناختی «گستره و شعورمندی و هدفمندی هستی»؛ مبانی انسان‌شناختی «اختیار و کرامت انسان و مسئولیت انسان در برابر خدا و خود و دیگران و...»؛ مبانی ارزش شناختی «نیت و هدف نهایی انسان» پرداخته است.
و اصول اخلاقی همچون صداقت؛ اعتدال؛ خدامحوری؛ انصاف و دوراندیشی، از منظر وی مورد بررسی قرارگرفته شده است. در نهایت به تبیین روش اخلاقی ایشان که همان روش نقلی می‌باشد و نقد و ارزیابی آن پرداخته شده است.

واژه های کلیدی
مبانی اخلاقی، اصول اخلاقی، روش اخلاقی، مجلسی، بحارالانوار.