جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 564
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
طریق آیات آفاقی و انفسی در قرآن کریم برای شناخت خدا بر اساس برداشت فخر رازی، ملاصدرا و علامه طباطبایی |
نویسنده: |
سید حسین سیدی مقدم |
استاد راهنما: |
محمد رضا امامی نیا - |
استاد مشاور: |
حسن پناهی آزاد - |
استاد داور: |
علی امینی نژاد - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
مبانی نظری اسلام |
تاریخ دفاع: |
08/06/1396 |
چکیده: |
چکیده در قرآن کریم به دفعات از مخلوقاتی که در جهانِ هستی وجود دارند، سخن به میان آمده است. در بسیاری از موارد مزبور، این مخلوقات به عنوان آیه، نشانه و واسطه برای شناخت خدا معرفی شده اند. برای نمونه میتوان از آیه: )سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ( (فصلت (41): 53) یاد کرد. آنچه از بیان فخر رازی و ملا صدرا به دست میآید این است که آیات آفاقی و انفسی طریقی برای اثبات وجود خداوند است و هر دو، این طریق را برهانی دانسته اند، به نظر میرسد فخر به طریق آیات آفاقی و انفسی عنایت بیشتری داشته است و ملا صدرا نیز به این طریق اهتمام داشته لیکن برهان صدیقین را برترین روش میداند. علامه طباطبایی معتقد است که قرآن وجود خداوند را بدیهی میداند و این طریق همچون طریق صدیقین دلیلی برای تنبیه کسانی است که نسبت به این معلوم بدیهی غفلت دارند. از نظر وی، هدف اصلی قرآن از بیان این آیات، شناخت صفات و توحید الهی از راه آیات آفاقی و انفسی است. هر سه مفسر، استفاده ی قرآن از طریقیت این آیات برای اثبات بعضی ازصفات الهی و شناخت برخی از مراتب توحید را پذیرفته اند. کلید واژه آیات آفاقی و انفسی، شناخت خداوند، وجود خداوند، صفات خداوند، توحید خداوند. |