Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 564

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

طریق آیات آفاقی و انفسی در قرآن کریم برای شناخت خدا بر اساس برداشت فخر رازی، ملاصدرا و علامه طباطبایی

نویسنده: سید حسین سیدی مقدم
استاد راهنما: محمد رضا امامی نیا -
استاد مشاور: حسن پناهی آزاد -
استاد داور: علی امینی نژاد -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 08/06/1396
چکیده:

چکیده
در قرآن کریم به دفعات از مخلوقاتی که در جهانِ هستی وجود دارند، سخن به میان آمده است. در بسیاری از موارد مزبور، این مخلوقات به عنوان آیه، نشانه و واسطه برای شناخت خدا معرفی شده اند. برای نمونه می‌توان از آیه:‌ )سَنُريهِمْ‏ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ( (فصلت (41): 53) یاد کرد.
آنچه از بیان فخر رازی و ملا صدرا به دست می‌آید این است که آیات آفاقی و انفسی طریقی برای اثبات وجود خداوند است و هر دو، این طریق را برهانی دانسته اند، به نظر می‌رسد فخر به طریق آیات آفاقی و انفسی عنایت بیشتری داشته است و ملا صدرا نیز به این طریق اهتمام داشته لیکن برهان صدیقین را برترین روش می‌داند.
علامه طباطبایی معتقد است که قرآن وجود خداوند را بدیهی می‌داند و این طریق همچون طریق صدیقین دلیلی برای تنبیه کسانی است که نسبت به این معلوم بدیهی غفلت دارند. از نظر وی، هدف اصلی قرآن از بیان این آیات، شناخت صفات و توحید الهی از راه آیات آفاقی و انفسی است.
هر سه مفسر، استفاده ی قرآن از طریقیت این آیات برای اثبات بعضی ازصفات الهی و شناخت برخی از مراتب توحید را پذیرفته اند.
کلید واژه
آیات آفاقی و انفسی، شناخت خداوند، وجود خداوند، صفات خداوند، توحید خداوند.