Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 57

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی مبانی معرفت شناختی وهابیت با تأکید بر دیدگاه های ابن تیمیه

نویسنده: محمد جواد امید
استاد راهنما: مهدی فرمانیان آرانی -
استاد مشاور: حسن پناهی آزاد -
استاد داور: عبدالرحیم سلیمانی (بهبهانی) -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 29/06/1396
چکیده:

چکیده
مقوله معرفت‌شناسی از نگاه ابن‌تیمیه و وهابیت همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و پرداختن به مسائل این موضوع در کتب متفکرین، نشان از برتری این مساله دارد. مبانی معرفت‌شناسی به عنوان چارچوبی، عقاید را سامان داده که بر طبق این عقاید، عمکرد بازسازی خواهد گشت.
در این نگاشته، مبانی معرفت‌شناختی وهابیت با تاکید بر نظرات ابن‌تیمیه بررسی گشته و باید گفت که ابن‌تیمیه و وهابیت ضمن گره زدن ماهیت معرفت به شناخت خداوند، مساله ممکن بودن معرفت را پذیرفته و به حس به عنوان اولین طریق کاربردی در این مساله اشاره می‌کنند. انحصار طریق حس در این مساله سبب شده است که وهابیت و ابن‌تیمیه با نگاه انسان‌وار به خداوند و صفات او به عنوان یکی از مسائل امکان شناخت نظر کنند و بدین ترتیب در مقابل جهان اسلام بایستند.
یکی دیگر از مسائل معرفت‌شناسی، ابزار کسب شناخت و منابع آن است که ابن‌تیمیه از عقل، حس و کشف به عنوان ابزار شناخت و از کتاب، سنت و سلف به عنوان منابع معرفت یاد می‌کند. وهابیت نیز همین رویه را در ابزار و منابع پذیرفته و تنها در مساله کشف مخالف با ابن‌تیمیه است.
باید به این نکته توجه کرد که آرمان پیروی از سلف که به عنوان یکی از منابع معرفت در نزد ابن‌تیمیه و وهابیت شناخته شده است، نه تنها از سوی ایشان پیگیری نشد، بلکه مخالفت با سلف نیز در رفتار و گفتار آن‌ها مشهود است.
در پایان باید به این مساله توجه کرد که مقوله فطرت از جمله مباحثی است که ابن‌تیمیه و وهابیت بر آن تکیه کرده و در صدد پیوند ارزش معرفت به آن است. ایشان علوم ضروری را که به عنوان پایه علوم نظری است، ارزش معرفت خوانده و سپس آن‌را به مساله فطرت پیوند می‌زنند و در پایان نیز معیار شناخت را، آن‌چه رسولان الهی آورده‌اند، می‌دانند.
واژگان کلیدی
ابن‌تیمیه، وهابیت، معرفت‌شناسی، محمد بن عبدالوهاب، بن‌عثیمین.