Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 584

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تأثیر پرخاشگری والدین بر فرزندان از منظر اخلاق اسلامی

نویسنده: ام البنین نزاعی
استاد راهنما: سید حسین رکن الدینی -
استاد مشاور: رضا حبیبی -
استاد داور: محمدرضا احمدی محمدآبادی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 03/08/1396
چکیده:

چکیده
امروزه نقش‌آفرینی دین الهی و اخلاق در تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان برکسی پوشیده نیست و یکی از این عرصه‌ها پرورش و تربیت نسل آینده کشور است.
هدف پژوهش حاضر، تبیین مبانی نظری خشم، غضب و پرخاشگری و شناسایی پیامدهای آن بر اخلاق فردی و اجتماعی فرزندان و نیز شناسایی راهکارهای رفع و دفع آن‌هاست. غضب و خشم یکی از کیفیات نفسانی انسان، جهت مقابله و دفع نیروهای مهاجم و تهدیدکنندگان منافع و مصالح است؛ اما در این قوه نیز همانند دیگر قوای نفسانی، امکان هر دو نوع استفاده در جانب افراط‌وتفریط در آن وجود دارد.
عدم کنترل غضب و پرخاشگری ضمن اینکه صدمات جبران¬ناپذیری ازنظر جسمی و روحی- روانی بر خود فرد می‌گذارد بر روی اطرافیان او مخصوصاً بر فرزندان او نیز تأثیر می‌گذارد و درنتیجه زمینه‌ساز بروز صفات و رذایل اخلاقی و دست زدن به افعال غیراخلاقی می‌شود. ازاین‌رو کنترل و مهار خشم و غضب و پرخاشگری از وظایف مهم اخلاقی است و به همین جهت اسلام راهکارهای علمی و عملی مفیدی را در این زمینه ارائه داده است که در این پژوهش آیات و روایات مربوط به موضوع تحقیق از منابع اسلامی به شیوه کتابخانه‌ای و فیش‌برداری گردآوری‌شده و با استفاده از یک چیدمان منطقی و روش توصیفی تحلیلی راهکارهای پیشگیری و درمان پرخاشگری به‌صورت جداگانه در سه حوزه شناختی، گرایشی و رفتاری بررسی‌شده است و به راهکارهایی دست‌یافته‌ایم که در جهت کظم غیظ و مهار پرخاشگری مفید و سازنده است.
واژگان کلیدی
پرخاشگری، غضب، خشم، اخلاق، اخلاق اسلامی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، پیش¬گیری