Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 61

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

معناشناسی اوصاف الهی از منظر ابن تیمیه و علامه طباطبایی (ره)

نویسنده: حمید احتشام کیا
استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان عربی -
استاد مشاور: ابوالفضل ساجدی -
استاد داور: سید احمد غفاری قره باغ -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 22/06/1396
چکیده:

چکیده
معناشناسی اوصاف الهی در طول تاریخ اندیشه¬ی اسلامی در معرض مناظرات فراوانی بوده است. ابن تیمیه و علامه طباطبایی در مسأله معناشناسی اوصاف الهی، ضمن نقد خیالی بودن، نمادین بودن و راز آلوده¬گی زبان دین، بر معناداری و معرفت¬بخشی آن تأکید می¬کنند. ابن تیمیه با نقد دیدگاه¬های تعطیل، تفویض، تشبیه، تأویل و مردود خواندن آنها نزد سلف، به تبیین دیدگاه معناشناختی خود یعنی اثبات بلاکیف می¬پردازد. او با تفکیک بین ساحت معنا و ساحت کیفیت از طرفی و تمسک به اشتراک معنوی و پرهیز از خلط مفاهیم وخصوصیت¬های مصداقی از طرف دیگر، به تحلیلی نسبتا جامع در این¬باره و عبور از چالش¬های پیش¬رو پرداخته است. وی علم به معانی صفات الهی را ممکن و علم به کیفیت آن را برای مخلوقین، ممتنع می¬داند. اشتراک معنوی مفاهیم صفات، منشاء معلوم بودن معنا، و عدم امکان احاطه بر ذات حق تعالی، منشاء مجهول بودن کیفیت است. از سوی دیگر علامه طباطبایی با پذیرش نظریه روح معنا، حقيقت لفظ را به روح معنا بازمي‌گرداند. يعني درحقيقت اين الفاظ در معاني معنوي به‌کار گرفته شده که در طول آن،‌ معناي ظاهري هم قرار دارد. به‌کارگيري در معناي ظاهري مجاز نيست و در معناي معنوي و باطني هم مجاز نيست؛ بلکه در هر دو قسم به‌نحو حقيقي به‌کار رفته است. يکي در مرتبه ظاهري و مادي و ديگري در مرتبه معنوي و متعالي. با بررسی تطبیقی میان این دو نظریه مشخص می‌گردد که نظریه اثبات بلاکیف با قرائت ابن‌تیمیه قابل بازگشت به نظریه روح معناست.
واژگان کلیدی
معناشناسی، اوصاف الهی، روح معنا، اثبات بلاکیف، ابن تیمیه، علامه طباطبایی