جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 66
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
سنخ شناسی دیدگاه های رایج پایان تاریخ |
نویسنده: |
فاطمه رنجبران مرزآباد |
استاد راهنما: |
سید ضیاء الدین میرمحمدی - |
استاد مشاور: |
محمدحسین دانشکیا - |
استاد داور: |
یداله حاجی زاده باب تنگلی - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
تاریخ و تمدن اسلامی |
تاریخ دفاع: |
28/11/1396 |
چکیده: |
چکیده اصطلاح پايان تاريخ در انديشه سياسى معاصر ناظر به مرحله ثبات شرايط سياسى اجتماعى و استقرار نظامى است كه به دليل مقبوليت و جامعيت ساختار آن، دستخوش دگرگونى و نابودى نخواهد شد و حالت پايدارى خود را حفظ خواهد كرد. اين بحث هم در ميان امتهاى گذشته بهگونهاى مطرح بوده و در دستور كار انبياى پيشين قرار داشته و هم امروزه به دليل تأثير شگرفش در روند شكلگيرى حركت تاريخ، در محور گفتمان انديشهورزان معاصر قرار دارد. هدف از این تحقیق شناخت و کشف نظریههای پایان تاریخ در دو سنخ دینی و غیر دینی است که با روش توصیفی- تبیینی به این نتایج رسیده است که در ادیان (اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودا، هندو و زرتشت) پایان تاریخ از سنخ دینی با رویکرد تمدنی، مادی و غیر مادی است یعنی پایان تاریخ با حاکمیت دین با فرمانروایی مهدی (عج) در اسلام، مسیح در مسیحیت، ماشیح در یهود، میتریه در بودا، کالکی در هندو و سوشیانس در زرتشت است. در میان اندیشمندان اسلامی نظریه های پایان تاریخ از سنخ دینی است و سه اندیشمند ابن خلدون، علامه طباطبایی، شهید مطهری بر طبق مبانی فلسفی خود اثبات میکنند که پایان تاریخ با حاکمیت دین اسلام است اما تعیین فرمانروای این حکومت دینی از طریق عقل ممکن نیست و تنها از طریق نقل میتوان اثبات کرد که فرمانروای این حکومت مهدی (عج) است. در میان اندیشمندان غربی تنها توینبی معتقد است پایان تاریخ با حاکمیت دین مسیح با رویکرد تمدن غربی است. نظریه پایان تاریخ سایر اندیمشندان غربی از سنخ غیر دینی با رویکردهای تمدنی یا مادی یا غیر مادی یا بدون رویکرد است. واژگان کلیدی موعود در ادیان، دیدگاه¬های دینی پایان تاریخ، دیدگاه¬های غیر دینی پایان تاریخ. |