Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 72

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تأثیر تفرقه و اختلاف بر فرهنگ اسلامی از رحلت پیامبر (ص) تا پایان امویان

نویسنده: مسلم امیریان
استاد راهنما: یداله حاجی زاده باب تنگلی -
استاد مشاور: سید محمود سامانی -
استاد داور: سید ضیاء الدین میرمحمدی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 15/11/1396
چکیده:

چکيده
تفرقه و اختلاف يک امر مذموم و ناپسندي است که آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) مسلمانان را از آن بر حذر داشته است، اما علي رغم اين تاکيدها بعد از رحلت نبي مکرم اسلام(ص) در جامعه اسلامي بین مسلمانان تفرقه و اختلاف به وجود آمد، و این اختلافات ضربه بزرگي را بر پيکره دين اسلام وارد نمود و آن را از مسیر اصلی خودش منحرف کرد پایان نامه حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که تفرقه و اختلاف پديد آمده پس از وفات پيامبر(ص) تا پايان دوره اموي چه تاثيراتي بر فرهنگ اسلامي داشته است؟
نتائج به دست آمده در این پژوهش که از روش توصیفی ـ تحلیلی بهره گرفته، عبارت است از آن که: با مطالعه و دقت در تحلیل و برسی اختلافات به وجود آمده در صدر اسلام (از وفات پیامبر (ص) تا پایان حکومت امویان) روشن می شود که این اختلافات تاثیرات منفی بر فرهنگ اسلامی داشته‌اند.
با اختلاف بر سر جانشینی ‍نبی مکرم اسلام (ص) باب تفرقه و اختلاف باز شد و با کشته شدن عثمان این اختلافات بپیچیده‌تر شد و اختلافات سیاسی به نوعی باعث به وجود آمدن اختلافات اجتماعی و فرقه‌های مذهبی شد.
اختلافات سیاسی، اجتماعی و مذهبی فرهنگ اسلامی را به چالش کشاندند و تاثیرات منفی بر اجزاء فرهنگ اسلامی مانند اعتقادات، اخلاق، آداب و رسوم، قوانین و مقررات، علم و دانش، و هنر و ادبیات بر جای گذاشت.
اختلاف بر سر جانشینی پیامبر(ص) باعث به وجود آمدن فرقه‌ها مذهبی و اعتقادات متفاوت نسبت به خلیفه و جانشین پیامبر(ص) شد. با کنار زدن اهل بیت پیامبر(ص) و به خلافت رسیدن دیگران، قوانینی مغایر با اسلام مانند قانون منع کتابت و نقل حدیث وضع شد، این قانون منع نقل سخنان رسول اکرم(ص) و نبود مرجع علمی باعث به وجود آمدن فرقه‌های مذهبی در جامعه اسلامی شد، که هر کدام از این فرقه‌ها اعتقادات متفاوتی نسبت به مسئله توحید، نبوت، امامت، بحث ایمان و کفر، قضا و قدر و بحث مهدویت داشتند.
اختلافات سیاسی سرانجام باعث شد افرادی مانند امویان به حکومت برسند که دچار فساد عقیدتی و اخلاقی بودند و این حاکمان به همراه فرقه‌های مذهبی که دچار اباحی گری و لاابالی گری بودند اخلاق اسلامی را در جامعه آن روز به انحطاط کشاندند.
واژگان کليدي
تاثیر تفرقه و اختلاف، اختلاف سیاسی، اختلاف اجتماعی، اختلافات مذهبی، فرهنگ، فرهنگ اسلامی، خلفاء راشدین، بني اميه.