Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 73

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بایسته های سواد فرهنگی مدیران فرهنگی دانشگاه

نویسنده: مالک حسنی
استاد راهنما: جعفر رحمانی -
استاد مشاور: علی باقی نصرآبادی -
استاد داور: غلامرضا ویسی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مدیریت فرهنگی
تاریخ دفاع: 29/11/1396
چکیده:

چکیده
دانشگاه به عنوان یک نهاد جریان‌ساز فرهنگی و تربیت‌کننده مدیران آیندة کشور، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. از این رو شواری عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای جامه عمل پوشاندن به منویّات مقام معظم رهبری و جهت وصول به یک دانشگاه ممتاز در تراز جمهوری اسلامی به تنظیم سند و اساسنامه‌هایی در زمینه نظام فرهنگی ـ تربیتی دانشگاه پرداخته‌اند که مدیران دانشگاه‌ها ملزم به پیاده‌سازی و عملیاتی کردن آن‌ها می‌باشند.
از جمله مدیران دانشگاهی، مدیران فرهنگی یا همان کارگزاران فرهنگی دانشگاه می‌باشند که وظیفه پیاده‌سازی نظام‌نامه فرهنگی ـ تربیتی اسناد بالادستی از جمله «سند دانشگاه اسلامی» را برعهده دارند.
این مدیران برای پیاده سازی اهداف، راهبردها و اقدمات تعیین شده در این اسناد و اساسنامه‌ها به دانش و مهارتی‌ها نیاز دارند که سواد فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین این نیازها برای این مدیران مطرح می‌باشد. از این رو تحقیق حاضر به منظور تعیین و تبیین بایسته‌هایِ سواد فرهنگی برای انجام وظایف محوّلة مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها نگاشته شده است.
در این تحقیق با تبیین و تشریح مفهوم و ایده سواد فرهنگی در تحقیقات داخلی و خارجی و رابطه و نسبت آن با دیگر سوادهای موجود، به تدوین تعریف جامع و پویایی از سواد فرهنگی رسیدیم. در ادامه برای ترسیم بایسته‌های این سواد برای مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها با تقسیم این مدیران به سه سطح أرشد، میانی و عملیاتی به جستجو و بررسی وظایف اختصاصی و مشترک آن‌ها از میان اسناد بالادستی علی‌الخصوص «سند دانشگاه اسلامی»، «اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها» و «آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری» پرداخته و بایسته‌های سواد فرهنگی که برای هر یک از وظایف مختص و مشترکِ مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها لازم است را تعیین و تبیین کردیم.
واژگان کلیدی
سواد فرهنگی، وظایف مدیران فرهنگی دانشگاه، دانشگاه اسلامی، نظام فرهنگی ـ تربیتی دانشگاه.