برگزاری سلسله جلسات سخنرانی به‌مناسبت ماه مبارک رمضان (حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جدیری)

برگزاری سلسله جلسات سخنرانی به‌مناسبت ماه مبارک رمضان (حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جدیری)

شنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۱

به‌مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سلسله جلسات سخنرانی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جدیری در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید. در ادامه خلاصه بیانات دکتر منصوری در این جلسات ارائه می‌گردد.

 

 

جلسه اول؛ سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام دکتر جدیری در ابتدای جلسه به‌مناسبت وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها به ذکر تاریخ زندگی حضرت، (تاریخ تولد و وفات حضرت) پرداختند و در ادامه به بیان فضایل حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها اشاره کردند. از جمله فضایلی که برای حضرت خدیجه(س) برشمردند عبارتند از: سلام خداوند بر حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها (در منابع شیعه و سنی آمده است.) مباحات خداوند بر حضرت خدیجه(س)، ارادت پیامبر(ص) به حضرت خدیجه(س) و همچنین اولین شخصی که با امیرالمومنین(ع) بیعت کرد؛ حضرت خدیجه(س) بودند.
عضو هیات علمی دانشگاه معارف در ادامه به جایگاه حضرت خدیجه(س)، در سور قرآنی پرداختند.
دکتر جدیری در بخش پایانی به بیان برخی مباحث خانوادگی و ابعاد زندگی پیامبر(ص) و همسرانشان پرداختند و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها را به عنوان الگوی نمونه زنان مسلمان مطرح نمودند.

 

 

جلسه دوم؛ سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
در این جلسه حجت‌الاسلام دکتر جدیری ضمن تبریک ایام پرخیر و برکت میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام و آرزوی بهره‌مندی از فیوضات لیلی قدر، به بیان نکاتی در خصوص ایام ماه مبارک رمضان و یادآوری برکات این ایام عزیز پرداختند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی، ماه مبارک رمضان را ماه استجابت دعا دانستند و با اشاره به ایراد برخی افراد در خصوص عدم استجابت دعاهای خود، این نکته را یادآور شدند که جهت استجابت دعا شرایط و مقدماتی لازم است که در آیات و روایات نیز بدانها پرداخته شده و برای استجابت دعا بایستی این نکات در قبل و متن دعا لحاظ گردند.
ایشان در ادامه بیانات خود مواردی از اقدامات و شرایط لازم برای به استجابت رسیدن دعا را شرح دادند:
ـ شناخت خدا
ـ یقین به اجابت
ـ ترک محرمات
ـ زمان دعا
ـ صدقه دادن
ـ همراه داشتن انگشتر فیروزه و عقیق
ـ رد مظالم
ـ دعا به‌صورت دسته‌جمعی

 

برای دانلود فایل صوتی این جلسه اینجا کلیک کنید.

 

 

جلسه سوم؛ سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
در این جلسه حجت‌الاسلام دکتر جدیری ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، به ارائه خلاصه کوتاهی از بحث جلسه قبل درخصوص شرایط و اقدامات پیش از دعا برای به استجابت رسیدن ادعیه پرداختند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی در ادامه صحبت‌های خود، شرایط و اقدامات حین دعا کردن برای استجابت رسیدن ادعیه را بیان کردند:
ـ شروع دعا با «بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ»
ـ بیان حمد و ثنای الهی
ـ صلوات بر حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم
ـ نام بردن حاجت و شرح آن
ـ رقت قلب و تضرع
ـ دعا در حق دیگران
ـ واسطه قرار دادن پنج تن علیهم‌السلام
ـ خاتمه دعا با عبارت: «ما شآءَ اللَّهُ َلا قُوَّهَ الّا بِاللَّهِ»

 

برای دانلود فایل صوتی این جلسه اینجا کلیک کنید.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی