برگزاری وبینار «بررسی عوامل کشتارهای دسته‌جمعی شیعیان و هزاره‌های افغانستان»

برگزاری وبینار «بررسی عوامل کشتارهای دسته‌جمعی شیعیان و هزاره‌های افغانستان»

سه شنبه, ۴ خرداد, ۱۴۰۰

وبینار «بررسی عوامل کشتارهای دسته‌جمعی شیعیان و هزاره‌های افغانستان» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین جناب آقای دکتر واثق، روز شنبه اول خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر واثق در طلیعه سخن خود ضمن بیان تاریخچه و مصادیق کشتار شیعیان در افغانستان، مطالبی را از فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در بیداری و استقامت ملت افغانستان به عنوان راهکار برون رفت از این وضعیت مطرح کردند.
ایشان سه عامل (عوامل داخلی، عوامل منطقه‌ای، عوامل بین‌المللی) را زمینه‌ساز این فجایع و کشتارها عنوان کرده و عوامل داخلی را به سه مورد (مذهبی، قومی و سیاسی) تقسیم نمودند.
دکتر واثق در ادامه ضمن تشریح عامل مذهبی در وقوع این کشتارها، با طرح افکار ابن تیمیه از کتاب اقتضاءالصراط المستقیم، مساله تکفیرِ متاثر از افکار ابن تیمیه را با تاریخچه صد ساله آن، از مهم‌ترین و شاخص‌ترین علل مذهبی در وقوع این فجایع دانست و افرادی چون ناصربن‌سلیمان عمر را هم از ادامه‌دهندگان مسیر انحرافی تکفیر برشمردند.
ایشان با بیان عامل قومی به‌عنوان دومین عامل از عوامل داخلی در کشتار شیعیان افغانستان، تأکید کردند که وجود اقوام متعدد در افغانستان مانند هزاره، پشتون، ازبک و تاجیک از چالش‌های مهم ملت افغانستان است که گاهی اختلافات قومیتی در این بین، سبب فجایع دردناکی در افغانستان شده است.
دکتر واثق عامل سیاسی یا قدرت‌طلبی یا انحصار قدرت (به سبب وجود چهار قوم در این کشور که هر کدام دارای احزاب و دسته‌های مختلف هستند) و عدم شایسته‌سالاری (با وجود احادیث بسیار در منابع اهل سنت در این خصوص) را به‌عنوان سومین عامل ایجاد بحران و فشار علیه شیعیان و در نهایت کشتار شیعیان افغانستان برشمردند.
ایشان عامل منطقه‌ای را به سبب موقعیت مکانی افغانستان به عنوان عامل دیگری از عوامل ایجاد تنش و البته کشتار شیعیان افغانستان مطرح کردند.
در پایان این نشست، عامل بین‌المللی را آخرین عامل کشتار شیعیان افغانستان یاد کرده و با تحلیل نقش استراتژیک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بعنوان برهم زننده‌ی معادلات استکبار و زمین‌گیری داعش در سوریه و عراق، حرکت داعش از منطقه سوریه به سمت افغانستان با همکاری دولت افغانستان (که استراتژی دولت آمریکا را داشت) به جهت مقابله با طالبان و به جهت پیدا کردن جبهه جدید برای فعالیت، را از مصادیق عامل بین‌المللی در کشتار شیعیان افغانستان عنوان نمودند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر واثق در جمع‌بندی مباحث خود، عوامل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، را از علل جنایت اخیر نام برد و گفت: در وقوع اتفاقات اخیر هر سه عامل (داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی) نقش داشتند.

 

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی