کتاب «دانش خانواده و جمعیت» منتشر شد

کتاب «دانش خانواده و جمعیت» منتشر شد

چهارشنبه, ۱۱ آبان, ۱۴۰۱

مطابق مصوبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس «دانش خانواده و جمعیت» جایگزین ۲ واحد درس اجباری، «جمعیت و تنظیم خانواده» شد و دانشجویان همه رشته‌ها در مقطع کاردانی و کارشناسی موظف به گذراندن این درس عمومی شدند و دانشگاه معارف اسلامی حسب وظیفه خویش با عنایت به سرفصل‌های تعیین‌شده اقدام به تألیف کتاب برای این درس کرد.
این درس در بردارندِه مجموعه‌ای از دانش‌های شناختی و رفتاری در سطح عموم دانشجویان است که می‌تواند آگاهی‌بخش آنان در عرصه‌های مختلف نهاد خانواده، قبل، حین و بعد از ازدواج باشد. علاوه برآن به آنان نسبت به وضعیت جمعیت ایران و مشکلات پیش روی آن و در راستای سیاست‌های کلی جمعیت اطلاعاتی ارائه دهد.
در سال ۱۴۰۰ طبق طرح کلی مبنی بر باز تألیف منابع آموزشی دروس معارف، تألیف مجدد کتاب «دانش خانواده و جمعیت» در دستور کار قرار گرفت. در تألیف مجدد کتاب با توجه به چند پژوهش ارزشمند که به بررسی نیازهای علمی دانشجویان در موضوع دانش خانواده پرداخته بود، تغییراتی چند انجام پذیرفت. ازجمله آنکه حجم مطالب کتاب کاهش یافته و مبحث «ایمن‌سازی خانواده و فرزندپروری» به باز تألیف کتاب «اخلاق خانواده» واگذار شد تا به‌تفصیل مورد بررسی قرار گیرد. در عوض با توجه به برخی سؤالات پرتکرار دانشجویان مباحثی به کتاب موجود اضافه شد.
این کتاب در هر فصل پس از ارائه دیدگاه اسلام در موضوع مربوطه، مهارت‌های رفتاری مرتبط با آن موضوع را ارائه داده و سعی کرده مستندات علمی دیگری هم در ارتباط با موضوع مربوطه بیان کند.
تألیف فصول اول تا چهارم توسط خانم زهرا آیت‌اللهی، فصل پنجم توسط خانم شیماسادات حسینی و فصل ششم توسط خانم دکتر فاطمه بداغی انجام پذیرفته است. در فصل دوم از نظرات ارزشمند دکتر امیرحسین بانکی‌پور و در فصل چهارم از نظرات دکتر بتول نامجو و دکتر انسیه کتاب‌چی و در فصل پنجم از نظرات دکتر مونس سیاح و دکتر جواد محمودی استفاده فراوان شده است.
این اثر از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی و نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.
گروه اخلاق اسلامی از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۵۸۴ و رایانامه irs@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.
پست‌الکترونیکی @maaref.ac.ir :akhlagh
جهت آشنایی بیشتر با مطالب این اثر صفحه‌های آغازین کتاب را ملاحظه نمایید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی